Prosvetni glasnik
658
ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК
надзорника да само сврши после довршене средње школе који му драго Факултет на универзитету или коју му драго школу или академију у рангу овог или му ваља тражити, да поред ове или оне струке, која је предмет учења у васпитним школама, мора теориски и ирактички проћи кроз систему педагогије и задобити потребно знање из основних наука за педагогију, из практичне ФИлосоФије и психологије. На ово питање није тешко одговорити : школски надзорници макоје врсте морају имати као основну квалиФикацију иедагошко-философско академско образовање, јер а) изван сваке је сумње, да лице, које води надзор над радом стручних људи, које било врсте, мора и само бити стручно, иначе неће имати ауторитета, нити ће уопште моћи постићи циљ у потребној мери. б) Будући обласни н срески школски надзорници морају имати већа права и теже дужности од оних, над којима воде надзор, то је оправдано, да имају и јаче основне квалиФикације од њих тимпре, што је ово и у нас већ признато и по другим струкама, што се, дакле, и овде као и свуда, мора тражити за виши ступањ службе и већа количина знања и умења, што Формално претпоставља квалитативно и квантитативно већа основна и даља квалиФикација. Прематоме, само заневољу и привремено, могло би се допустити да и лнца с академским образовањем уопште, а не с педагошко -Философским и учитељи народних школа, с истом основном квалиФикацијом, као и остади њихови другови, буду школски надзорници какве било врсте. Али за положај сталног обласног и среског школског надзорника није довољно ни за садашње стање, а камо ли за доцније, када ће се скоро од сваког државног службеника тражити академско образовање, да им основна квалиФикација иедагошко -ФилосоФско универзитетско образовање буде довољно за улазак у службу и отуда се мора од њих тражити и нека даља од основне квалиФИкације, а то је положени проФесорски испит из недагошко -ФилосоФСке струке, као главне, ииз макоје струке, која је предмет учења у васпитној школи, као из споредне, јер а) свуд је у свету признато и у нас се увелико већ почиње признавати, да само академско образовање и штавише средњошколско опште образовање, није довољно за заузимање неког државно-службеног положај а; б) и од учитеља народне школе тражи се поред свршене учитељске школе још и државни испит пред улазак у праксу и после две године службе; в) кандидату со отвара пут не само у надзорништво, него и у учитељске и друге школе, чиме добија и он и највиша школска власт; г) најзад, што се посеби разуме, и зато, што, кад је кандидату • за школског надзорника била предмет студија педагошко -ФилозоФска