Prosvetni glasnik

810

иросветни гллепик

дине тодесне и духовие радљивости и сиде у иогдеду каквоће и кодичине, напретка и застоја, стварања и примања, напрезања и одмора. Васпитање и настава имају да одрже хармонију и меру и да избегавају једностраносги и претеривања. Еосматрања, искусто- и дидактични огдеди Лајеви о исихичкој енергији потврђују: да развиће тела и духа и напон снаге показујуу току године и дана периодична по/изања и спуштања; онда, када психичка енергија. представља таласни брег,. Физичка енергија вероватно гради таласни до, а та је чињеница од велике важности за теорију нсихофизичког нараледизла. Телесни живот дечји појачан је у јесељи зими. Тада је повољно и напредно развиће телесне подобности за рад, његово растење и стање исхране. Затим наступа назадак у марту и априлу, после чега опет долази периода напретка до месеца јула. Мишићна снага дечја знатно прирашћује од октобра до јануара, а затим опада до марта. После се опет иење у априлу и јуну, нарочито у право летње доба г напротив, од јуна до септембра опет опада. Најповољнији месеци за дечју мншићну снагу јесу јануар и март; за девојчице пак март и април. Од умних нодобности, концентрација и памћење у деце нарочито оуповољни у времену од октобра до јануара. Од тада па до марта, оне пак опадају 1 ). Дневни ток нсихоФизичке енергије, нрема истраживању Мојманову, овакав је: Изјутра, одмах по спавању, обично је психофизичка енергија још прилично незнатна; у часовима нре подне она поступно достигне један максимум, а непосредно пред иодне она спадне на први минимум. После подне јавља се и други максимум, који пред вече уступа место, услед поступног замарања, другом минимуму. Уз то се опажа да се подобност за мишићни рад не поклапа с подобношћу за духовни рад. Моторни и сензории центри, исто тако мишићна и живчана супстанца не показују посве једнаку периоду нотрошка и надокнаде. Према мерењу Мојманову, моторна енергија брзо расте одмах по ручку, докле духовни рад још. слабо стоји. Бехћерев је нашао да брзина духовннх процеса расте пре подне све до 12 часова; затим наступа онадање до пет часова по подне; после расте опет до девет часова увече и најзад онада до 12 чаеова ноћу. Мојман је запазио да је друкчи ток дневне енергије у детета, а друкчи у одраслога; друкчи у особе која се одмара, а друкчи у особе која непрестано ради. Сем тога, општи ток психоФизичке енергије укршта се, по Мојману, са. једним преобраћајем енергије г који зависи од рада и начина живота некога лица. Да би се, уопште, одредиле значајне периоде у току човечјега живота, извршени су многобројни огледи. За дидактику су нарочитоважне периоде: доба промене зуба и доба пубертета. Наступање полнеЈ ) 1>г. Е. Меитапп, Уог1езш1§еп гиг. ЕтИћгипк т Ље Ехрептеп1е11е ЕаЛагоЕЈк I. Ва. 344.