Prosvetni glasnik

НАУКА. И НАСТАВА

811

зрелости обележавају дубоке промене у организму, које условљавају важне Фнзичке и психичке преображаје. ГГолна зрелост доноси собом праву Физиолошку и психолошку револуцију; нагон за одржавањем врста продставља, поред нагона за самоодржањем, најмоћније силе у човечјем животу („глад иљубав"). Несвеспи постидаји, који произлазе из пробуђеног полног нагона, доносе собом ове појаве: самосвест се јавља у већој мери; тежња за самосталношћу. независношћу постаје силна; опажање, мшнљење, осећање и воља подвргавају се најоштријој критици; болести, телесне и духовне диспозиције ласно се сада развијају. Стога треба захтевати да васпитна настава не престане у овом критичном добу, да се образовање у основној школи продужи у нродужно.ј школи до завршеног развића, а с погледом на изабрани буд}ћи позив. Ово важно доба представља и нодесну ирилику за т. зв. сексуално обавегатење омладине. Фаге, члап Француске Академије, признаје да децу, која су стигла у доба иубертета, дечако и девојчице, треба озбиљно и разборито обавестити о сексуалним односима. човечјим. Њому се свиђа метода д-р. Тулуза, којн предлаже да се ова шггања унегу у оквир јестаственичке наставе и хнгијенских ноука. Само би Фаге волео, да ову наставу дају најпре родитељи, огац сину, а мајка кћерн, па тек онда наставници 1 ). Кад узмемо промену зуба и иолну зрелост као граничне нериоде;. кад нри том узмемо у вид психичке радње, које се нарочито истичу у поједнним временима, онда добијамо, ио д-р. Лају, ове нериоде у развпћу омладине: I. Детињство, периода од рођења до наступања промене зуба. (6. или 7. године). У овом добу превлађују осећаји, нагонска воља, нагонске радње. Овом добу одговарају дечја забавишта, материнске школе. II. Дечаштво, периода од 6. нли 7. године на до пубертета (12.-14. године). Тада превлађују представе, разумва воља, вољпне радње. Овом добу одговара основна, народна школа. III. Момаштво (девојаштво), од 12. или 14. године па до завршног развића, т. ј. 18. до 21. године. Ту превлађују идеје и идеали, умна воља, моралне вољине радње. За ово доба су продужне школе у ширем смислу 2 ). Александар Нечајев такођер разликује три главна периода у психичком развићу човекову, од дана рођења његова до 21. годипе: детињство, од рођења до ночетка иромене млечних зуба; дечаштво, до почетка полног сазревања, и прву младост. Што се тиче општег напретка психичких сила, сваки од ових нериода представља неки особени талас. За прве три године душевно развиће напредује врло јако; пред наступањем промене зуба опажа се неки успор. Загим опет настаје живље напредовањо душевних сила, које се понова уснорава иред.

] ) 1/а Кеуие 1908. год. Л Т; 15. схр. 295. 2 ) Вг. А. Бау, Ехр. Шс1ак41к, стр. 426. —