Prosvetni glasnik, 01. 12. 1908., str. 70
894
ПРОСВВТНИ ГЛАСНИК
Мени се чини да овај захтев није довољно оправдан нарочито кад се има на уму да Минисгарство просвете помаже сада извођење средњошколаца у екскурсије које трају по неколико дана. За то бих желео да још који друг проговори о овоме па било да изнесе разлога за или против наведеног захтева и предлога. Ботаничке екскурсије у току школске године. 1. Прве ботаничке екскурсије могу се извршити у септенбру и показати ученицима на живим биљкама које су у цвету: шта је биљка, које су њени делови и поједини органи, облик биљних органа; одакле се, када и како развијају биљке из кола цветоноша; природно и вештачко удружење биљака (утрина, пашњак, ливада, шибљак, шума, рит; њива, повртњак, градина, виноград, воћњак, парк); и др. 2. У октобарским екскурсијама показати: адвентивне корене и адвентивна стабла; јесење цветоноше у цвету а остале у плоду, разне врсте плодова; опадање лишћа; припремање биљака за притајан живот којим живе зими; обратити пажњу на стање у коме се природа и биљке тада налазе; показати папрати и раставиће, итд. 3. У новембарским екскурсијама показати зимзелене биљке; посматрати на дрвећу нупољке и спољашње листиће претворене у љуспе које за време зиме заштићавају пупољке и бране их од кише и других спољашњих непогода; разликовати разне папрати, итд. 4. У декембарској екскурсији показати и проучити разне маховине које расту по земљи, зидовииа, дрвећу, крововима, итд. 5. У јануарској екскурсији: посматрати притајан живот биљака; проматрати разне четинаре и разликовати их по лишћу и шишарци; посматрати лишаје, итд. 6. У Фебруарским екскурсијама носматрати изглед природе и биљака у последњим данима зимског одмора и притајана живота, обратити иажњу на свитање природиног буђења и преласка биљака у видан живот; проучити цвет и цваст у маслачка, красуљка, леске и др.; на лесди познати рано цветање и једнодоме цветове: итд. 7. У мартовским екскурсијама показати наједралост пупољака н њихово развијање; листање и цветање пролетњих биљака; проучити висибабу, процепак, кукурек, ледињак и сасу (љутићи); јагорчевину, мртву коприву (уснатице); тарчужак и жути шебој (крсташице); млечу и на њој гљиву готованку; врбе и тополе, на њима посматрати дводоме цветове и упоредити их са цветовима у леске, реснатице; рано, савремено и позно цветање, итд. 8. У априлским екскурсијама посматрати листање дрвећа и шибља; објаснити за што су зељасте биљке које расту по шумама нрецветале