Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

893

Фонда који је доцнлје снојен са „Ђачвом Задругом" издавато је и издаје се сваке године помоћ сиромашним ученицима за екскурсије. — И у Реадци у Београду поетоји, од 1905. год. фонд нод именом „Ђачка Задруга" из које се сваке године помажу сиромашни ученици приликом извођења у вишедневне екскурсије по Србији. За вишедневне екскурсије изведе се пре иодаска приближан прорачун, и према њему се одреди колико треба сваки ученик да уложи за себе. Одређени улог сваки ученик доноси и предаје га наставнику који и рукује новцем свих учесника те екскурсије. Пошто ученици и наставници заједно путују, заједно ручају и вечеравају, а заједно имају н преноћиште, то се онда и сав трошак плаћа из заЈОДничких улога и заједничке благајне којом рукује наставник. У вишедневним екскурсијама наставници више троше за еебе него што би трошили да су остали у граду и код своје куће. Дневни трошак јсдног наставника у екскурсији, која траје више дана, може изнети више од пст-шест динара, што за неколико дана износи приличну сумицу новаца. А поред нутничких тегоба и трудна наставничка посда, који је у скскурсији куд и камо већи, јачп и напорнији од онога посла који је вршио и врши док је само у школи, наставник мора и више да троши иа уз то квари и хаба своје одело и обућу те је тако изложен много већем трошку него кад не иде у екскурсије-. Да не би то тешко падало наставницима и да не би појединн наставници изостајали од вишедневних екскурсија с ученицима средњих школа, Министарство просвете и црквених нослова, од нре неколико година, уноси у спој буџет извесну суму новаца којом иомаже поједине средње школе у извођењу вишедиевних екскурсија. Министар грађевина опет решио је начелно да се приликом екскурсија даје бесплатан иодвоз железницом само ученицима сиромашним чији родитељи плаћају мање од пет динара непосредне порезе годишње а осталим ученицима и наставницима нодвоз железницом даје у четвртину цене (ИБр. 8735 од 19 маја 1905 г. и ПБр. 9781 од 5 јула 1904 г.). Од како Министарство просвете и грађевина номаже средњошколске екскурсије од тада су оне постале чешће. — Ну, неки проФесори, у појединим школским колегијаиа, нису са тим задовољни већ траже да се предложи Министарству просвете те да оно озакони: „да се наставницима који изводе своје ученике у екскурсије призна и надокнади увећање трошкова у екскурсијама исто онако као што се признаје и надокнађава другим чиновницима кад иду службеним нослом из места становања у коме и служе државу. Кад се виши државни чиновници не устручавају да примају попутнину и дневницу, онда не би имало ни у овоме проФесорском тражењу ничега особитог ни чудноватог". Ово траже и предлажу ироФесори који нису ишли нити иду у екскурсије с ученицима средњих школа.