Prosvetni glasnik

НАУКЛ И НАСТАВА

979

66. Историја одређује право место свима људским делима, догађајима и идејама. У њој се сва дела људска рађају; у њој су клице зачетка и пропасти свега. Ништа не може изићи ван њеног домашаја. Све идеје које су постојале у њој и које су апсолутно владале по.јединнм времерима, само су ®азе у историјском развитку ума; свака од њих има своје доба које одговара тој идеји и иза којих су настајала и настајаће друга доба са другим идејама и облицима људског живота. Као што су племена, народи и државе само разне Форме историјског човека, тако су све идеје само разне Форме историјског ума. И све те разне Форме стоје према човеку као светови према материји. Човек је материја, есендија, саиза 1шаНб историје а сви остали облици само су еманације његове, које се најпосле морају вратити њему. Свести све историјске Форме на човека јесте задатак историје. 67. Историја најбоље може обавестити човечанство о узроцима свих зала и несрећа у њему. Разјашњујући сва прошла времена у којима су људи много више патили и од природе и од људи — природним узроцима и доказујући да су сви ти појави морали наступати, пошто је средина у којој су се јављали била иовољна за њих и ношто су непрестано деловали исти узроци који су иста зла изазивали. Отуда разумевајући и нојимајући све, мора се све и опростити. 68. Историја је нај.јачи критеријум ума људског, најпоузданији вођа кроз тамне, заплетене путеве људског ума и живота. Њом наоружањ може човек лако познати вредност и снагу свега новог што се јавља и може се веровати лако у све ново, мерећи то према осталим историјским појавима и одређујући му место. вредност и дужину живота према осталом у историји. 69. Разлика историје од других наука је и у томе што у историји сви појави и све маниФестације живота људског и ума — народи и друштва,. векови, доба, религије, ФилосоФије, науке, идеје — губе своју самосталност и постају само делови једне огромне целине, само колутп једног ланца који историја везује. Све оно што је у једно доба целина једна религија, народ, друштво, ФилосоФија, идеја, све су то за историју само Факти. Један велики век, једна ФилосоФија, један народ, једна велика наука — које је све за своје доба било пуно живота, — за историју је само једно мртво слово, којих много треба па да се нешто* прочита и разуме. Највећа идеја за историју је само Факат.