Prosvetni glasnik

'980

ПРОСВЕТНИ ГДАОНИК

70. Разумети значи везати. Идеално стање ума људског било би кад би сви Факти живота људског у прошлости, садашњости и будућности биди тако међу собом везани да би се егзистенција и кретање сваког од њих протумачило егзистенцом и кретањем његових иретходника. У том ведиком процесу ума, у тој ведикој тежњи човека да се приближи богу први велики корак био је копча земље за васиону, прва ведика веза човека за бога — велика мисао да земља наша није оцепљена од васионе, да она не живи самостадним него позајмљеним животом, да. је она само један малени колут у неизмерној целини васионе. 71. Историја је и најхуманија иаука, што она обавестивши човека о његовој слабости и путевима прогреса његовог, уздиже га до опраштања многих људских мана и слабости а уједно му и показује прави пут срећи. којим мора ићи. Само ФидосоФска историја може решити велике лроблеме: филосоФије природе и човека, проблеме морада, загонетку живота људског. Испитав путеве, којима је ишао људски ум, она ће показати нужност егзистенције свих ФшшеоФи .ја; испитав пут од куд је човек дошао она ће показати природност свих људских слабости и грехова а прокрчив пут којим ће човек у будућности ићи, она ће га као светла буктиња сачувати од оних странпутица по којима је дотле често у мраку морао дутати. Тако ће историја уздижући човека до бога — везавши судбу његову са судбом васионе, законе живота његовог са законима природе — научити га да опрашта својој браћи људима. Нашав, прави пут којим он треба да иде она ће решити велики проблем морала — којим путем човек да иде па да не греши. Морал. је то питање о греху човека решавао догматички верски, не разјашњујући му узроке, не тражећи му везе, историја ће то питање решити рационално. Што више историја буде ФидосоФска и рационална, тим ће више бити и морална. Тако ће историја као врхунац ума људског помирити све људе и сва времена, нашав им једну судбу и једне законе; само ће она моћи извести и разрешити велики задатак хришћанства; само она може бити критеријум све ФидосоФије људске. 72. Природне науке изучавају морати, баве се појавима који морају да бивају; морал и социјалне науке изучавају требати; ФилозоФСка историја има да помири то двоје: гвозденост природних закона и слабост људске природе, да иомири дужност и слободу, природу и човека.