Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

79

преко 890 Ампера, па да се постигне снага од 600 коњских снага. То се лспо види из следећег рачунања: 1 коњска снага = 736 Вата (Волт-Ампера) 600 коњских „ = 441600 Вата , „ 441600 Волт-Ампера: 500 Волти = 883 1 /, Ампера. За тако јаке струје нотребне су и друге справе за додир, атако исто и справе за регулисање струје морају бити другојачије од оних код трамваја. Справа, што се налази напред и позади трамвајских кола, која служи за уметање отпора, којима се регулише кретање, не може се употребити и код електричних железница, јер би та направа заузела велики просгор, пошто је струја врло јака. Пошто смо, у главном, истакли тешкоће, које настуиају при употреби електрицитета место паре за кретање железница, потребно Је да видимо, каква би преимућства над паром могао имати електрицитет као снага за кретање. Прво је преимућство то, што је електрична локомотива много лакша од парне локомотиве. Парној локомотиви потребна је толика тежина због трења (њених точкова о шине), које је потребно да би се воз могао креиути с места. Кад би локомотива била лака, не би могла воз покренути, јер би трење било мало и њени би се точкови обртали у месгу. Због тако велике тежине парне локо : мотпве. употреби се велики део њене снаге на покретање сопствене тежине и тежине прикачених кола, која су такође доета тешка. Ово би се могло избећи, кад би се употребила струја на тај начин, што би се ставило у кретање више кола (у возу) са моторима, а не само једна. Друга је незгода код парне локомотиве у томе, што се кретањем клипа квари сама локомотива, услед чега се штети бризини и сталности при кретању и што због тог кварења могу да наступе весрећнн случајеви. Код електричне локомотиве нема поменутог квара, јер код ње не постоји клип, пошто се кретање мотора иреноси зупчастим точковима на осовине локомотивиних точкова. У последње време врши се кретање кола одмереније, пошто се избегло пренашање кретања на тај начин, што се сам мотор намести на осовину колских точкова, тако да се његов анкер споји с колском осовином. Тим је постигнута: мирна вожња без дрмања, уштеда материјала и на послетку, већи корисни еФект при раду струје. Трећа је незгода код парне локомотиве та, што се у њој не може дуго а добро искористити ни материјал за гориво ни добивена пара, као што бива код парних машина, које су непомичне. Употребом водене снаге код непомичних машина, нггр. при произвођењу електрицитета у централи, добијамо снагу за кретање (динамомашине) која скоро ништа не стаје. Парне и електричне локомотиве разликују се још и у томе, што ел. струја може од једанпут да стави мотор у потпуно кретање, што није случај код парне локомотиве. Пара постепено повишава брзину