Prosvetni glasnik

НА.УКА И НАСТАВД

81

на гвозденом прстену, који струја ствара магнетом, тако да се истоимени иолови прстена и магнета налазе у близини, услед чега наступа одби.јање а отуда и обртање прстена. Протицање струје тако је удешено да се стално налазе истоимени полови (магнета и прстена) у близини један другог, због чега бива стално одбивање и обртање нрстена, докле год струја долази у електромотор. Електромотор се налази код трамвајских кола на нарочитом месту испод пода, који не сме прстен да додирује. Обртање прстена преноси се зупчастим точковима на колску осовину, која почне да се обрће а с њом и точкови, Пре доласка у електромотор, струја се спроводи кроз известан отпор, којије смештен на задњем и предњемделу кола код возовође, у једном полуцшшндру. Обртањем једне рукунице, отпори се повећавају или смањују, како је кад потребно, а њом се може струја сасвим и прекинути. Овде отпоре стварају жичне спирале, које се не виде, јер су заклоњене поменутим полуцилиндром, а само се види рукуница. Кад се ови отпори не стављају на пут струји, кола ће се најбрже кретати, јер се тада и електромотор најбрже креће. С десне стране ових отпора у истом полуцилиндру налази се један ваљак, који служи за мењање струјиног правца а отуда и за мењање правца кретања самих кола. На горњем делу овог ваљка вири крај његове осовине, која је у вези с једном хоризонталном полугом. Ако се полуга окрене на десно, струја долази у правцу, у ком се кола крећу назад, а ако је окренута лево, струја долази у мотор у другом правцу, у коме се кола крећу напред. А може да буде удешено и тако, да полуга стоји окренута десно, кад се кола крећу напред, а лево, кад се крећу назад. Одвојено од електромотора налази се поред возовође десно и једна вертикална полуга, која је доњим крајем везана гвозденим синџиром с јачим гвозденим луком, који, кад се притисне уз точак, ствара трење и кола зауставља. Горњи део ове вертикалне полуге у вези је с једном рукуницом. Струја се може довести у електромотор или од каквог даљег електричног извора (од какве динамомашине) или од извора (батерије), који је смештен у самим колима. Према начину, на који се врши довођење етрује и на који се праве ируге, имамо разних система, од којих ћемо споменути најважније. 1. Довођење етрује средњож шином. Раније смо рекли, да су Сименс и Халске изложили прву електричну локомотиву у Берлину 1879 г., а сада додајемо да је пруга тих електричних кола била са три шине. Крајње су шине служиле за кретање точкова а средња за довођење струје. По овој средњој шини кретала се извесна направа, која је служила за пренашање струје у електромотор. Из електромотора струја прелази на колску осовину и НРООВЕ1НИ гдасник , I кн>., 1 и 2 св., 1910. 6