Prosvetni glasnik

82

точкове, а са точкова на спољашње шине, одакле се враћа у динамомашину. Овај су систем употребиди Сименс и Халске 1881 г., када су саградили ирви едектрични трамвај, и то о свом трошку, изиеђу железничке станице ЛихтерФелда (код Берлина) и Војне Академије. Тај је трамвај још и данас у употреби. Године 1883/4 Фирма Сименс и Халске саградила је још на два места електричне трамваје и то на већим растојањима: један је саградила између Франкфурта на Мајни и ОФенбаха, а други у Меблингу код, Веча. Тек су се почетком 1889 г. отпочели градити трамваји и по варошима и то прво у америчким Сједињеним Државама, а посЛе тога у Немачкој и другим државама. Постављање овог сиетема је најлакше, али се код њега губи много у струји и јаиљају се велике незгоде, услед чега је исги до сада врло слабо употребљаван. Спољашње су шине у вези, јер служе истом циљу — одвођењу струје у централу, а средња шина мора бити сасвим изолована. Једина веза између средње и спољнпх шпна треба да буду кола са моторима. Врло је тешко, трајно немогуће, постићи потпуно изодовање средње од сиољних шина. Ако се случајно препречи какво нарче снроводника преко средње и спољашњих шина, или ако човек или животиња стане једном ногом на средњу а другом на коју спољашњу шину, у оба ће случаја наступити спајање шина, а у другом случају наступају још и опасности по човечији или животињски живот. На исти начин, кад пада киша или снег, овлаже се прагови шина, због чега наступа пренашање струје <-д унуграшње ка спољашњим шинама губи се струја. Вода и снег тако исто служе као спроводниди. Ове би ( се незго^е, које чини вода и снег, могле отклонити, кад би шинс биле издигнуте изнад земљине површине и кад би биле једноставне као код жељезница. Али ово је с друге сгране немогућно испунити због пешачког и колског саобраћаја ио варошким улицама. Код електричних железница овај је систем куд и камо повољнији него код електрич. трамваја, јер су ту шине једноставне и издигнуте т.ј. горња им површина не лежи у истој равни са земљииом површином. Дакле, овај би се систем разликовао од данашњих железничких шина само у томе, што би између њих дошла по средини још једна шипа Овај систем код железница не би био изложен толиким случајевима у којима би наступило нрелажење струје са средње на спољашње шине, јер је саобраћај преко железничких шина, у сравњењу са саобраћајем преко трамвајских шина, врло мали. У опште овај је систем повољан, кад су шине над или нод земљом, а ако им је горња површина у истој равни са земљином површином, систем није згодан. Г1рва омања железничка нруга, основана на овом систему, отпочета је да се гради у Енглеској 1888 г. и то код лондонске јужне варошке железнице. За ову железницу Сименс Бротер конструисао је у Лондону локомотиве, које су имале извесних особености. Свака је локомотива