Prosvetni glasnik

Б Е Л Е 111 К Е

529

Нбћеге Ма <1 сће пз сћи1 е, виша девојачка шкода, остаје као гато је. Он има десет разреда и у средњим разредима даје се ученицама могућност да бесплатно науче стенограФију. За модерно женско образовање важније су школе: 81;и<Пепап81;аНец. То су праве средње школе за женску децу. Оне могу бити заеебно отворене или спојене са вишом девојачком школом као наставак, виши одсек са три разреда. У првом су случају шесторазредне и уређене као реФормне гимназије, реФормне реалне гимназије или више реалке. Оне имају задатак, да спреме ученице за академску студију. Учење у њима завршује се испитом зрелости, који има исту вредност као испит зрелости средњих школа за мушку децу. Ако се у неком месту не отвори оваква средња школа за женску децу, а одатле се тешко може доћи до које такве школе, може се и женској децн донустити ступање у гимназију, реалну гимназију или реалку за мушку децу. Погодба је, да има места, да су девојчице, телесио, умно и морално способне за то и да, код оиштинских школа, општинско представништво допусти ступање женске децеумушке средње школе. За даље научно образовање женскиња а без сиремања за академску студију треба да послуже 1"гаиеп5сћи1еп. Оне треба да спремају и за домаћички позив. Оне дакле треба да буду уређене као школе за више образовање женскиња или као више школе за домаћице. Оне могу бити спојене са вишим девојачкпм школама или са средњим женским школама (б^шИепапзиИеп). Као просте више школе за образовање женскива треба да буду наставак впше девојачке школе н наставни иредмети биће им наука о народној нривреди, грађанске поуке итд. Еао виша ш к о л а з а домаћице обухватиће у наставном плану поред науке о народној привреди између осталога науку о кућењу са поуком из кувања, заједно са кујинском хемијом п науком о храни, као и поуке о раду с рубљем, науку о кућној привреди са поуком о књиговодству, науку о васпитању и неговање деце с поуком у онштој науци о здрављу, рад у дечјим склоништима и дечјим забавиштима, са курсовима за ручне радове н наставом из науке о роби која се продаје на метар. Сведочанство о свршеној вишој девојачкој школи даје право на ступање у школу за домаћице, а друге имају да иоложе испит. Похођење школе доцуштено је девојкама које имају најмање 1 б 1 /^ година. Још треба напоменути, да ће се наставнпчко особље виших девојачких школа ирема овом цредлогу састојати од прилике из подједнаког броја мушких и женских наставннчкнх спага. Саксонска је дакле задржала у Пруској неостваренп трогодишњи впши течај и коедукацију у извесним границама. (ХеИзсћпД; ?иг «Пе КеГогт <1ег ћоћег Зсћи1е11 тН ЕтзсМизз с1ег ММсћепзсћи1еп, бр. 1, Фебруар 1910). * Коедукације у пруским јавним школама. — Познато је да у Немачкој идеја о заједничком васпитању мужке и женске деце задобија све више присталица, те је све внше мушких средњих гакола и унпверзитета које примају и женскнње за редовне ученице. Међутим сама пракса у последње време смањилв је број мешовитих женских школа. Број одељењаили учионица нагло расте, чиме се смањује и број ученика на једног наставника; али с тим у вези расте и одвајање женских школа од мугаких. Године 1886 било