Prosvetni glasnik

НАУКА И НАОТАБА

ШКОЛСКЕ СВЕЧАНОСТИ — ЈЕДИА Г^ЛАВА ИЗ ХОДЕГЕТИГ^Е —

Морално усавршавање ученика не ностиже се само наставом. Томе и у нас од сад мора сдужити и добро уређен школеки живот сваке наше школе, иначе нам оне и надаље неће бити васпитне, и сталло ће промашати свој диљ. Другим речима, наставом пробуђене мисди, осећања, вачела и убеђења треба да се у школском животу и изводе. Само тада кад се наставом задобивена начела примењу.ју и тако нојављују у конкретном облику, могу она да овладају срцем и душом и да постану стална. Али су прндике шкодског живота за то ограничене. Стога се морају створити нарочите установе, при којима ће се дати ученицима придике да морадна начела оживљавају у школском животу, и да се још у раној младости уче одлучивати правилно за добро. Те су установе особита средства васпитања у ужем смислу. Она. се могу поделити у две врсте: једнима је иринцип ра,\ и придружују се настави. Друга се иридружују властитом животу ученика с обзиром на њихове индивидуалне иотребе и соци.јалне односе, и иружају им прилике поглавито за одмор, као и да се уздигну изнад свакидашњег живота, а дају им донекле прилике и за властити рад. У прву врету као особити облици школског живота долазе школска путовања, рад у школској градини и т. д., а другу врсту игре и школске свечаности. Ми ћемо се овде нозабавити само овим последњима. * Као одмор души служиле су од вајкада и понеке свечаности и то често у вези с играма. Откад је историје зна се да су људи подизали олтаре, славили- и приносили жртве божанству, које је представљано врло различно према ступњу развитка народа у појединим епохама. Човек је .вазда тежио да се у појединим моментима узвиси над обичним животом и догађајима и да се приближи највишем бићу,