Prosvetni glasnik

наука и настава

1025

Такво поступање је често, кад се мудро изводи, почетак потпуног и дубоког естетичког задовољства. Жорж Санд нам прича, да је њезина мати, кад је с њом у четвртој години путовала по Шпанији, говорила кад дођу у нову покрајину: „Гле! како је те лепо!" Затим додаје Санд још: „Ови предмети које ја сама не бих приметила откриваху ми непосредно своју лепоту". Овде је потребно много текста имати, да се границе дечјег уважавања не прекораче и да се пажња само на оно управља, чему се дете може радовати, кад употребљу.је напон пажње. Природа је испуњена финим надражајима, које дечје око може осетити, кад га мудро поведе другога око. Сама боја природних објеката — на пр. маховинастог стабда, или прождрљиве реке — приказује сталну гозбу за извежбано око, и дете мо?ке, шта више и кад није мали Џон Рускин, на овој гозби да заузме скромно место. Док се дечји укус на овај начин развија посматрањем природних лепота. треба га даље правилним додиривањем са брижљиво одабранпм примерима васпитавати за добру уметност. Као што знамо, од велике важности за осећања лепога и за размер дечјег укуса може бити утицај добро образоване матере, која испитује оно, што је у кући и у њеном сопственом изгледу и понашању нријатно очима. Шта више, дете треба од почетка васпитавати на уважавање простих дела лепе вештине. Слике и књиге са сликама у дечјој соби могу овом задатку ванредно да послуже, и може не само у кући већ и у школи тиме много више да се учини, да се дечјем духу положи основа ка преФињеном укусу за музику, литературу и глуму. Важан је основни закон, да на наше естетичке опажаје утиче изучавање и уважавање уметности. Код извесних људи изучавање музике развија право уважавање скојства тичјег певања. 5'метност открива лепоту природе управо продесом избора и изолирања. Госпођа «1ипо Липи пева у Бровинговој песми: . . .и тек онда, кад сгвари насликане видимо, које смо чешће превиђали, тек онда их почињемо волети. Ово спрема уметности њено првенсгво као средства естетичког образовања. По моме мишљењу овај основни закон има велики домашај за Педагогику. Да естетичко образовање буде потпуно, потребно је да се изазову продуктивни импулси, једно Што уметност ствара од увек нзвор чистог и узвишеног задовољства како за произвођача тако и за ост.чле, — друго штоје за то потребна извесна веза са процесима продукцијо уметности, да би се неко уметничко дело могло сматрати као израз једне уметничке идеје. При образовању детета потребна је велика обазривост, да не бисмо иренаглили процес природног и нормалног растења. Вероватни