Prosvetni glasnik

КОВЧЕЖИЋ ИЗ МЕТОДИКЕ ШТАМПАРСКИХ ПРОЦЕСА — ШКОЛСНЗО ПРЕДАВАЊЕ Сваки занат или грана практичпа рада, која се ослања на приндипе науке и уметности, непрекидно се развија упоредно са напредовањем свеопште културе. И развијајући се постуино, те гране бивају све сложеније и сложеније, тако, да њихови практичнн извршиоци, ако хоће да их данас време не прегази и да су самостални и напредни, морају безусловно познавати и све оне принципе и полазне тачке науке и уметности, који служе као основно правило или критеријум за развијање и усавршавање тих грана практична рада. Један од најразноврснијих такових заната јесте и наша граФичкоштампарска струка, која као цслина обухвата много грана различитог практичног рада. Израда с.авремене књиге и репродуковање живописа или маие није прост занатски посао, већ сложен културни рад, који се бапг највише и ослања на принципе науке и уметности, па услед тога и његово извођење и уирављање неминовно условљава, поред занатске нраксе, још и потребпо научно и уметничко образовање, т. ј. тако звану стручну или теоријску спрему, која се не може добити у радионици већ у школи. Од ваљаности ове стручне спреме зависи не само даљи развитак ове важне бранже, већ зависи како ваша егзистенција као извршиоца тих послова, тако и само демократизовање науке и уметности, а то ће рећн: распростирање умне културе. Значајна улога ове веома разгранате и компликоване граФичко-штампарске струке призната је и од највиших Фактора тпме, што сада у свима културним државама одавно постоје систематске школе за стручну спрему како радног тако и управног особља гра®ичко-штампарских вештина, чије се компликовано извођење и уирављање не може данас са успехом вршити без школске спреме. Дакле, те школе су двојаке, па према томе оне спремају: а) на ужој и практичној основи стручне раднике или специјалисте (за извођење појединих грана практична рада), и б) спремају на широј и теориској основи стручне унравнике (факторе или деловође за техничку адмицросвЕхни гласиик , II књ., 11 св., 1910. 69