Prosvetni glasnik
ирикази н одене
427
најзад да се врахи иосматрању нрироде". Према овоме први иосао школе треба да буде: одређивања онажања и представа, дакде анализирање круга представа. Трећи покушај учинио је Д-р К. Ланге у Плауену. Он препоруч) г је, да се утврде опажања и представе које већ постоје, пошто су с њима дате најдриродније почетне тачке прве наставе. Хартман наводи укратко како је то Ланге испитивао мисаони круг шесто-годишњег детета. Његова су испитивања баш и дала повода Хартману, да и он предузме такву анализу мисаоног круга код деце у Анабергу. Ова су испитивања дошла као четврти велики покушај, који се наслањао на оне изведене у Берлину и Плауену само с разликом по циљу и средству, које је употребио. Ова се испитивања изводила готово ако и нова иснитивања деце у циљу, да се исиита дете као васпитни објекат но своме бићу и нотребама. Четврта глава износи начин извођења ових иснитивања у Анабергу. У циљу испитивања дечјег мисаоног круга Хартман је ставио деци 100 питања, која се односе на предмете и иојаве, које се налазе у вароши и до-^ мовини. При упоређивању одговора на ова питања Хартлган је нашао, да се интерес сазнања више узима у обзир него интерес учешћа. То долази отуда, што се иитерес сазнања јавља, код деце много раније и обилније него учешћа. Да би се добило тачно мишљење о тешкоћама, које утиче на права онхођења учитељева с ђацина Хартман каже, да има две нарочито важне тешкоће с којима се ваља борити: тешко је што сазнати од многе деце и тешко је ислитати понеке дечје особине у првој вредности. Познато је већ свакоме наставнику колико су деца у почетку уопште неповерљива да ма јпто кажу једно због плашења од учитеља и других школских прилика, а друго и због саме разлике у говору дечјем и учитељевом. Овде ваља да се види сиособност нравог наставника! Пре свега наставник треба да буде добар психолог, да нађе згодну тачку за повољан успех. Он то треба да нађе код сваког детета па да нешто корисно сазна. За то, како ваља поступити, нема нарочитих сниса из ко.јих би се могло лоучити. Ту су само две индивидуалнодти: учнтељева и детиња. Деца се најбоље задобију кад се нрвих дана води разгговор о њима милим и драгим стварима: оцу, мајци, сестрама, играчкама итд. Што се пак тиче друге тешкоће: свођења дечјих иснољавања на праву њихову вредност, ту се ваља. држати извесног реда. Питање не треба. упра: вити целом разреду, него појединој груии ђака. За тај циљ Хартман је узео но двадесет питања на дан, тако да је.свих сто питања извео за пет дана. Резултат испитивања, извођеннх у школама у Анабергу најбоље ће се моћи видити из наредне таблице.
©
П Р Е Д М Е Т
Имало је дотичну представу од
Подаци у проценту
099
652 девојака
Са с5 .-н И оо ^ т—I рД"-
сЗ К © <
ф
ђака
1
Зец
Р26
81
207
19
12
16
2
Веверица
99
69
168
15
10
13
3
Стадо оваца
235
198
433
36
30
33
4
Чворак
85
68
153
13
10
12
0
Гуска
272
250
522
41
38
40