Prosvetni glasnik
нас1ава и култура
943
ђујемо на.ше органске покрете. Ова констатација — тако разнолика од старих теорија које чињаху од воље неку врсту обешеног суштества, без органске везе, у апстрактном по.јму — везује стварањо нашег карактера за васпитање наших мишића и за равнотежу коју дају нашим органима. Још дубље него ли наша идеја, наши разни актови воље забадају своје дубоко кореае у наш мускуларни систем; овај организовати већ значи елаборирати Вољу. Отуда ће одлике и ногрешке нашег гимнастичког васпитања утицати па васпитање веома много више но на васпитање интелигенције. На тај начин мускуларни систем детињи, дресура његових покрета обележава трајним обележјем његове нерве и његов мозак, што ћ.е рећи непосредне органе његове воље у исто доба кад и извор његова живота. Наш карактер је, каогод и интелигенција резултат слагања једно изнад другог наших иавика, где прве ограничавају и условљавају оне које наилазе да им се придружс: тако да ове друге, ма да не проистичу из првих, од ових зависе у врло велико.ј мсри. Пошто је таква конституција нашег карактера, каогод конституција наше интелигенције, ми га сами стварамо, али у сагласности с погодбама под којима живимо и с радњама у којима се вежбамо. Дете које је пригрлило извесне мишићне навике, неће моћи прихватити и друге које нису у сагласности са онима које су им претходиле: једне не искључују друге. Почетне навике утичу на сам последак развића индивидуе. У консгрукцији воље основна погодба је према изразу Тћ. Шћо! 1 „хијерархијска координација". Сваки од нас конструише своју вољу онако како уреди своје покрете, преносећи на више стенене облике мускуларних навика које му је дало његово иридно или школско васпитање: и одсутност овога уређења објашњава несталност карактера извесних одраслих, каогод што одсутност уређења идеја објашњава код других њихову менталну несталност са или без чврстине воље. Нека ово уређење елемената карактера буде чврсто, као што је код великих радника, и воља ће бити моћна; нека дода овој вољи у равнотежи потпуно савршено уређење мисли, и индивидуа ће бнти једна од оних које приспевају у друштвен живот наоружане за потпуно остварање својих концепција. Ако би се преко овога ова снага воље и ова прецизност интелигенције удружили у једној савршеној мускуларној организацији, њихово уједињење оствариће савршенство човечјег типа. Ништа боље до ови примери да се покаже којико је наше Физичко Васпитање солидарно са свима другим и за што оно треба да буде општа заједничка основа. Посматрано са ове висине дело наставника физичког васпитања појављује се у свој својој просторности и може се, без икакве мета-
1 Без Ма1асИе8 с1е 1а уо 1 оп 1;6 р. 119.