Prosvetni glasnik

ПРИКАЗИ И оцене

221

трудилж око лепе ствари телеснога вежбања и гимнастике, што је „не само телесни рад век тако исто и душевни рад, рад, којп вољи и епергијп као и душевној концентрацији и унутарњем учешћу поставља сасвим значајпе и леумољиве захтеве". А није последња. добит, што су учесници на курсу ионелн собом, што је сваки отишао кућп са утискем, како ће сво.јим предавањем гимнастике радити на идеалној, шта впше национално.ј задаћн. — Радило се дневно од 7 до 12 и, сем суботе, од 4 до 7 часова. Главни рад бпо је од 7 до 10 часова пре подне, када су обрађиване главне ствари пз школске гимнастике. П нзвежбанијп гимнастичари имали су да науче нове и здраве стварп и с тога су радпли радо. Дела школска гимнастика изведепа је са сасвим нових гледпгата п постављаие су .јој нове сврхе на добро школске младежи. Новпја гпмнастика школска брижљиво прави разлику између покрета, који се врше полагапо, врло обилпо, и других брзих према њихову значају за успешно развнјање срца и плућа каои-целокупне мускулатуре. У 10 часова још снажна песма „из веселог грла и свежих нрсију" и онда настаје заслужени одмор, који је зачињаван певањем, што доказује, да нема малаксалости п умора. До 12 часоиа према распореду су још нека вежбања на справама, увек као вежбања у маси. а извођена у што већим групама. Нарочита је нажња увек обраћана на потребно „стајање ради иомоћи". Још треба истаћи индпвиду алн о ноступање са учеником, на што је пажепо за време курса, а што ће наставницц доцније прнменити код својих ученика. Пре нодне су ученици често још и прпктпчкн се вежбали у преданању, носле чега је долазило заједничко претресање опога што је запажено. Два иут недељно заједничким купањем завршаван је рад пре подне. А и ова прилика унотребљавана је на корист наставе („пливање на суву", у купатилу, помоћ удављеппку). После доброга одмора у подне, око 4 часа- бнла је борба с оружјем. Од 4 1 /. 2 до 7 часова су гнмнастичке игре. Средом по подне оне су вршене напољу на Дагерлоху. Ту су разне врсте игара с лоптом и друго. — Било .је пред крај курса лекарских предавања анатомских и физнолошких и практичних уиустава за прву помоћ у несрећннм случајнма. Даље, потанко су лекарскп прегледаии учесници курса, у почетку н на крају курса. Нарочнто је с интересовањем шпчекиван ресултат овога другог прегледа, и показало се опадање неких анормалпнх дименсија али скоро свуд повећавање тежине. Спирометричка мерења нарочито су просечно дала изванредно добре успехе, што је доказ, да је курс добро подешен и правплно изведен. На крају курса држан је исиит за наставника гнмнастике. Успех шесто-недељног рада иоказао се на завршном нспптиом часу 7. септембра пре подне, на ком су билн миннстар просвете п црквених послова, представнпци школских власти, војнога миппетарства п војне управе, наставници п многи пријатељи гимнастике. На трећем месту међу расправама је крај Малерове расправе ..Баз Рпп21р с1ег Ке1а(;1У11а1" (II. Наз ЕеЈаМугШзрнп^јр) из прошле свеске. Четврто место заузима расправа: „Ве^гасМип^ен ат РећгзаХг (1ез Рарриз" од вншег учитеља др. Фербера (Гагћег) нз Хајлброна.Прва расправа у осмој н деветој (заједно) свесци има натпис: -1 )1е МопагсМе 1т к1аз818сћеп АНегШгп" од нроФ. др. Ј. Милера (МШег), — управо овде је прва ноловина њена а крај је у десетој свесцн. Писац У иочетку вели: ,.Међу разним ирнговорима, ко.ји се чнне бављењу младежн о класичиој старинп н њеним језицима, иојављује се н тај, што у старини налазимо, да се републпкански државнп облик хвали као идеални, док нама