Prosvetni glasnik
190
ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК
и без такта. За тим пишу сви на својим таблицама без такта, а утатељ их обилази, уиућује, иоправља и пази иа правилност седења и држања прибора за. писање. При овоме раду учитељ мора добро пазити, да ученици тачно подражавају његовом раду. Ученици се морају држати истога реда, кога се држао и учитељ при писању: да почињу онде и онако, где је и како је учитељ почињао, а тако и да свршавају. Где је год потребно треба објашњавати и помагати нри подражавању, те да оно буде што сличније учитељевом раду. Да ученици могу иосматрати сав рад свога наставника нри писању, треба отклонити све сметње, па и сам наставник треба ири писању, да заузме такав положај, како ће његов рад на табли бити јасно изложен погдеду свакога ученика. Еад се деца довољно извежбају у писању тога слова, онда учитељ л.епо и читко напише на табди једну реч у којој је заступљено и ново слово поред осталих раније познатих слова. Ученици ту реч прочитају, а учитељ их пропита о њеном аначењу и после пишу ту реч на таблицама. Тако треба радити најпре са више речи, а после прећи и на писање реченица. При овоме наставноме послу — прво.ј настави читања и писања — треба нарочито обратити пажњу на рашчлањавање. Рашчлањавање употребљујемо онда, кад хоћемо, да нешто, што је нејасно, неразговетно и замршено постане јасно и разговетно. Н. пр. учитељ рашчлањава представу, мисао, ноуку или неки чланак у природне делове, те да тиме изнесе на видик — иснољи — све оно, што је за његове ученике сакривено. Рашчлањавање треба вршити путем питања, али при томе учитељ мора пазити, да та питања падају и погађају онај наставни материјал, који хоћемо да расветлимо. На првом месту долази рашчлањавање реченица и речи, иа после и саме садржине. Садржина и значење неке реченице не може се схватити, ако се добро не посматра њено излагање у говору и не уоче њени делови. Што су год ученици слабији — на нижем ступњу духовног развитка — то је све потребније, да се рашчлањавање речи и реченица доводи до изналажења појединих делова и њихових веза. Са јачим напредовањем и пажљивијим читањем и слушањем овај ће наставни рад све више и више изостајати и употребљаваће се само при тежим и заплетецијим реченицама. Ово и овако рашчлањавање покреће вештину у говорењу, олакшава схватање и чини, да је сазнање разговетно. Одмах у почетку читања треба обратити велику пажњу на потребно остојање књиге од очију, а ири писању на правилност седења, држања тела, главе, руку, крижуље и таблице. Неправилности у овоме вуку за собом рђаве последице у здравственом погледу. Кад деци што причамо или им ми нешто читамо, она то лепо и доста лако схвате и запамте и у стању су, да нам то лепо препри-