Prosvetni glasnik

НАСТАВА И КУЛТУРА

201

на показане предмете у конексији са овима. в Чунак интереса ићи ће тамо амо, ткајући заједно ново и старо на врло живахан и нераздвојан начин" (IV. Јатеб). Аперцепдија може бити само резудтат инструкције методички длриговане, проширујући и увећавајући постепено круг идеја детињих без скокова. Она је лагане градације везане за непрекидну концентрацију; то је непрекидна ревизија која сваког тренутка прегледа кућу од темеља до врха, која непрекидно уочава полазне тачке и основне линије. „Оно што је усамљено без вредности је", непрекидно понавља Хербарт. Групишимо, вежимо сазнање за сазнање. „Васпитати, научити, вели наједном месту Батхззе, значи представити ствар или неку новину тако да слугаалац прихвативши изнесене му податке, запажа фслације које оно што је чуо везују за друге ствари да тако начине целину". Што је интересантно, није никако ново, непознато; интересантно је ново везано за „познато", означено познатим као нечим нородичним. Треба да се често чују у нашим разредима ови изрази који изазивају поређења и подсећања: „Ви се већ сећате .ја сам вам то већ рекао... сетите се само " Вештина васпитања је, добрим додом, вештина везивања. Покушајмо да прецизирамо ове опште принципе с неколико практичних правила. 1° — Увод у лекцију — Лекција никад не треба да почне ех а1>гиЏо. „Запажене идеје" које сачињавају „непознато" требадабуду прихваћене од „усвојених идеја" које пре свега треба пробудити, кадшто каквом Фразом или речју, кадшто опет згодним, умешним, нодсећањем, сугерираним или комбинованим питањима. На тај начин стављају се ученици у „ток иде.ја" који је погодан за аперцепцију новог проучавања. То је као какав мали увод којим се беседник тако рећи уноси у дух својих слушалаца. На пример покушајте да објасните деци „савест" од В. Ига. Не почињите никако читањем текста с последњим ставом: ,Е а Д а , са својом децом, обученом у животињску кожу 11 Радите друкчије. Подсетите децу, с неколико речи, на историју о Кајину, на његов злочин и његово бегство. Авељ није мртав сасвим. Онај живи, мучен грижом савести због убијства. Савест (подсетите свакодневним нримерима на протесте савести нротив ситних погрешака) В. Иго слика као велико отворено око, чији поглед неумољиво прати проклетог брата. Овај „увод и , ово „припремање" учиниће да се развију потребне „стечене иде.је". На тај начин аудиторијум већ ће бити спреман да вас слуша. Непотребно „дутање да се уђе у посао" биће потпуно откдоњено. 2° Орални ексаозе који учитељ саставља — Свака лекција треба да образује једну цедину која. координацијом, догичним скупом својих иросветни гдаоник, i књ., 2 св., 1912. 14