Prosvetni glasnik

ШКОЛСКО И КУЛТУРНО ЕРЕТАЊЕ

У СРПСТВУ, СЛОВННСТВУ И СТРАНОМ СВЕТУ

Педагошки семинари у баварским гимназијама — Несумњиво је, да је и наставницпма средњих школа нотребна нека недагошко-дидактичка спрема, норед стручно-научне, која се добија у ведиким школама, университетима, и која једина није ннкако довољна за усиешан наставничски рад. Потребу увођења наставничких кандидата у иедагошку праксу одавно су унидели напреднији народи и за практпчну спрему наставпичку много је код њпх урађено п непрестано се ради. Пре свега за свакога наставника неизбежпо је знање барем главних начела науке о васчитању на чисто психолошкој основи. Ради постигнућа ове сврхе у Немачкој су (узимамо њу за пример) у свима университетима за последњих година основане нарочите катедре за научну педагогику са помоћним јој и спореднпм дисциплпнама. Ну за наставничку праксу мора се још више учинити, због чега је дош.10 уређење недагошких с.еминара у университетима, оснивање тако званих вежбаонида и угледних школа и педагошких семинара у гимназијама. Истој сврси служи и велика педагошка књижевност, теориска расирављања а још впше савети и упуства, дрпени из пскуства у наставничком раду. Ми у овом погледу стојпмо не може бпти горе. У унпверситету се не добија никакво педагошко-дидактичко знање; ван унпверситета паставнички кандидати немају нигде ппкаквпх практичних упустава, они се просто пуштају у школу, да сами, после дугог лутања и многих педагошких и дидактичкпх погрешака, дођу до правога сазнања, — уколико то може појединцима поћи за руком. Наставничка пракса је несумњпво добар учитељ свакоме наставнику п у овом погледу; али је исто тако несумњиво, да н овде не може бпти без помоћп са стране, без крепкога узимања под мишке и без правилне директиве. Нашпн наставнпцима средњих школа недоетаје у ириличној мери овога педагошко-дидактпчкога школовања, — то писад овнх редова сме тврдити из свога искуства и познавања нрилпка у нашој средњој школи. Нарочпто ваља имати на уму младе људе, којп са лепом научном спремом долазе на рад наставничкп у средњој школи, те које смо дужни прпхватити и што боље и лакше упести у наставничку праксу. Крајње је време, да се озбпљпо поради на педагошко-дпдактичкој спреми кандидата за наставнике наших средњих школа. Мора бити и обилппје помоћи од стране университета у том правцу, али помоћ може долазити и с друге стране. Ту користи свакп савет п туђе пскуство. Ради овога желимо показатн, шта се за ову ствар чпнп у једној од великпх немачких држава, у краљевини Баварској, где су од пре неколико година заведени гимпа-