Prosvetni glasnik

СЛГЖБЕНИ ДЕО

977"

чомоћт ипсталација водоскока — чесама. Ове чесме могу да се инсталирају и по двориштима као и по ходницима. Добра страна је да нису потребни никакви судовп (чаше), ппти се уста директно наслањпју ла чесму; сем тога пошто је водени млаз врло тапак, нема онасности да се нагло иопије велпка количина хладне воде. у о!ппте преовлађује павиљонски систем, пространа дворпшта, нодесно осветљење, централно грејање, и оно што свима нашим птколама недостајег нросторп за гардеробе, купатила и павил,они за гимнастнку и стан за управника школе. У целом. одељењу је пзложено 224 објекта. II. Хигијенске школске учжокице. У овом одељку је главно решење нитања о дневном и вештачком осветљењу. Иснптивањем хпгијенског института у Хали Н. С. и др. одређиван је Фотометричним путем нросторнп угао, отворни угао и угао шнрине за осветљење поједипих места у учионици. За ово потребни инструменти такођер се налазе изложенп. Најчешће је употребљен Фотометар од \У1П§ег -а, којим се лако рукује а нпје нн скуп. Раннји захтев Негтапп Соћи-а да за једно ученичко место треба 50 степепи нросторног угла, важп и данас потнуно. Рпаи8П112 захтева пак минимум од 10 метарских свећа прп белој светлости и држн да је то довољно осветљење и за кратковиде. Однос површине прозора (без рамова) према поврпшни пода треба да буде најмање 1: 5. Пптање о проветравању учпоница стоји данас на преокреау. Док се раније сматрало да гакод.т,пвост ваздуха долазп највпше од велике садржине угљене кпселнне која се производп издахнутим ваздухом и испарењима, и према тој садржини мерпла уквареност данас се више полаже на Физичке Факторе, топлоту и садржине водене паре. По И觧е-у умор и душевна малаксалост код ученпка долази поглавито од застоја топлоте кад се топлота и водепа пара од 50 ученика нри јаком грејању илп летњој тоилоти преко 20°/о С заситп с внше од 50%, па ма ваздух садржавао и врло малу количину угљене кнселине. На против ваздух којн садржи до 15°/ 0 угљене киселине при пижој топлоти и влази нпје тако шкодљив. Најбоље се чисти ваздух проветравањем за време одмора отварањем врата и прозора. Топлота у учионицама не би требало нри почетку часа никад да прелази 16° С а ири крају часа да не пређе 19° С. Судови за испаравање воде пе само што Јису потребгш већ непосредно штетни. Драгоцеие нодатке о чишћењу учиоппца имамо од хамбуршког хигијенског пнститута. Показало се да је идеално чпшћење помоћу усисавања прашине (8аи§еп)Гаћгеп) и да је много боље пего свако друго чишћење или натапање зејтина за. задржавање прашине. За овај циљ могли би се употребити једино већи парни п електричпи апаратп, који су прилично скупи. Питање о школским клупама, због малог места није се могло у довољној мери изложити. Пруско минпстарство просвете изложило је модел учионице који паа РеШ§-ове клупе. У индустријском одељењу (Л» 55) пзложени су оригинални модели Фирме Р. Јоћк. Ми11ег-Сћаг1оМ;епћиг8 8ре11таппНапоуег и т. д. Главпи принцип је одговарајућа висина подељена према узрасту ученика и разлика између упутрашњих ивица седишта и даске за писање. При усправном седењу стопале морају потпуно стојати на земљи. У противном