Prosvetni glasnik
1118
11р0светни гласник
ииа да послужи као иредохрана догматизму и пендантизиу — нроФесионалним иедагогаким болестима. Затим, институт има да буде центар научних ароучавања. Какве је резултате дао овај или онај педагошки метод, овај или онај програм; које логрешке треба пзбегавати у педагошкоЈ иракси; шта је са појединпм ученицима иж-.титута, јесу ли постали угледни и корисни чланови друштва и т. д. — питава су којима ће институт поклањатп и нарочпту пажњу. У том циљу он има да сабира сва документа о којима се може интересоватп наука о васнитању; излагаће их научном обрађивању и оцени, а псто тако приређиваће анкете и проучавања у која ће уводити и своје ученике. Поред овог, институт ће бити и информациони центар. Непосредно или преко свога журнала даваће најразличнија обавештења из психопедагошке теорије и праксе: даваће упуте и вршити поједпне техничке мисије. У институту биће и нарочита библиотека-, читаоница, архив и школски музеј. У музеју ће бити збирке страних уџбеника свих времена и свих народа, страних школскпх писанака, цртежа и т. д. Напослетку институт ће бити и центар ароиаганде. РеФорма васпитања зависи у пуној мери од васпитања јавног мњења. Ствар се не тиче тедино школске Форме. Дечја права треба уважавати и у школи п у кући. у занату н у трговини, у приватиом п у друштвеном животу, — право на здраву храну, сан, задовољство и чистоту, право на слободно фнзичко и морално развијање. Проучавати разне начине за пропаганду у том правцу — ето значајног задатка овом новооснованом ипституту. По својој организацијп институт је недагошко и педолошко продужење университета, са којим ће стално бити у вези и непосредном додиру. Програм за 1912 —1913 годину има ова трн велика одсека: I Дете. Пснхологија детета; експериментална психологија; методе проучавања; васнитање и надзор мале деце; дечје болести; психопатологија н недагогија заостале и ненормалне деце; II Обрааовање. Дидактика оишта и спецнјална: организација образовања; школска хигијена; допунски курсови за учитеље (невање, цртање, мнемотехника); III Васаитање. Морално васпитање; исихолопхка енергија; дечји нреступи; психоанализа; ре.шгпозно васпитање: историје п ФилосоФије великих васнитача; савремени чувенн педагози и акутиа питања из недагогије; Фактори који утичу да се људска природа ноиравља пли квари; гакола са социјалпе тачке гледишта. Предавање п занимање у школп имаће карактер првепствено практнчни н, такорећи, породичнп. Поред предавања, ученици ће иматн занимање и по лабораторијама. Дидактпка н историја предаваће се у реФератима или у огледнпм часовита, које ће спремати сами ученици, а исто тако и оцењнвати под проФесорским надзором. Институт ће имати и једну нарочиту одлику : ноклањаће сву нажњу личном ученичком раду. „Нећемо да ученик, мучен књижним образовањел и тероризован испитима, буде ометан у актпвном објављивању својих подобности" — говорп проФесор Клапаред ,.Напротив, неодложно је потребно, да се павикава независном раду". Да бп се ово и остварнло, ученици имају на расноложењ/ све институтске установе, а поред тога н сву помоћ и унут директора и наставника. Ученичке писане радове критиковаће опет ученици, а инсгитут ће гатампати најбоље саставе. Напослетку, институт ће омогућпти и неносредно унознавање ученика са децом, јер ће приређивати честе посете основним школама. склоништима, дечјим колопијама и т. д.