Prosvetni glasnik

НАСТАВА Н КУЛТУРА

67

школетву. То су тзв. аедагошки регрутски исиити, који су посде етупања у у живот савезног уетава од 1874 и војне организације од 1875 тражени од младића кад ступају у војску. Међу кантонима је настала утакмица да се нри тим испитима достојно покажу, а та је утакмица опет изазвала напредак у кантоналном школском организивању. Пажња је кантона нарочито била управљена на основне и продужне школе: трајање школовања у осн. школама иродужено је у многим кантонима, а у ието су време продужне школе и припремни регрутски курсови у еве већем броју кантона проглашавани за обавезне. Да би се јасгшје увидео сав благотворни утицај, који су ови испити имали на напредовање школства, ми ћемо се за моменат задржати на тој корисној и ваљаној уетановњ Иепит се полаже из читања, иисменог састава, рачуна и иознавања отаџбине. Шта се тражи од кандидата, које су оцене и какво значење оне имају, као и резултат тих испита за последњих 10 година види се из наредних података. Чатање. Оцена 1: тачно читање са наглашавањем према смисду, као и елободно препричавање, правилно по садржини и облику. Оцена 2: механична епособаост за читање, задовољно обавештење о садржини нрочитанога. Оцена 8: мање довољно механично чигање са нешто разумевања прочитанога. Оцена 4: оскудно читање и потпуно недовољно познавање еадржине. Оцена 5: не уме да чита. Писмени састав: кратак писмени ра.д (писмо). Оцена 1: по садржини и Форми потпуно или приблнжно правилан. Оцена 2 : у логичком погледу задовољава, са више мањих или појединим већим погрешкама у језику. Оцена 3: слаб у писању и језику, ипак још у вези и разумљиво изражавање. Оцена 4: мала, за практичан живот скоро без вредности способност. Оцена 5: потпуно без вредности способност. Рачун. (Задаци с именовањима. Као оцена из рачуна важе просечни цели бројеви од оцена нисменог и усменог рачунања). Оцена 1: разумевање свих четири рачунеких радњи целим бројевима и разломцима (десетни урачунати), познавање метарског система и обичних грађанских начина рачунања. Оцена 2: четири рачунске радње целим бројевима, прости обдици разломака. Оцена 3: рачунање махом целим бројевима у лако схватљивим односима Оцена 4: сабирање и одузимање у сасвим малом бројном обиму (и писмено само испод 10.000). Унеколико разумевање таблице множења при усменом рачунању. Оцена 5: неразумевање у рачунању циФрама и неспособност за усмено сабирање двоциФрених бројева, Познавање отаџбине (Земљопис, историја, устав). Оцена 1 : разумевање карте швајцарске поред довољног познавања и излагања главних историјских момената, савезног и кантоналног устава. Оцена 2: 5*