Prosvetni glasnik
ШЕОЛСКО И КУЛТУРНО КРЕТАЊЕ У СРПСТВУ, СЈ1ОВЕНСТВУ И СТРАНОМ СВЕТУ
Ритмичка гимнастика — Јаков Далкроз (Јасциез Ба1огоге) иржредио је 14 и 17 марта о. г. (нови стпл) дво конФерепцпје са демонстрадпјама о методи ритлшчкс гимнастине. Свакако ћс бпти интересантно ноказати у чем се састоји ова метода и какав је циљ којем тежи Далкроз настављајући је својим ученицима. Нпкад се нпје обраћала толика нажња и тако живо интересовање физичкој култури к80 ово иеколико носледњих година. Свакако, дотреба да се сузбију опасности од жпвота који се неирекидно проводи за столом плп школском клупом, инстинктивна љубав према покрету и иапору. свс то бар делом објашњава ону претерану љубав према овој гимнастици. Но, много узвишепија и много лепша идеја од ове просте жеље за физичким побољшањем изгледа да се иставља нред нашу генерацпју. Чини се покушај за зближењем између спорта и уметности. Тражи се од телесннх покрета правилности и савршенства, чему се недавно поклањала сасвим споредна илп другостепепа пажња. Недостајала, је још метода да оваплоти ове конфузне аспирације и да упути једном једином правцу толика и толика појединачна истраж.ивања. Ова метода данас већ достоји, она је освојила елиту немачког света. Она сс пренела по свима евронским центрима. Захнатила је Енглеску, иа и Америку. Па зар је могућно било да остапе незапажена н у Француској ? Јасдиез Ба1сгоге брзо је стекао уверење да врло проста вежбања као што су на пример корак, скок, нокрети трупа и руку, што су све његови ученици пзпршивали уз имнровизовану музику, да та вежбања развпјају код ученика, једновремено са савршенијим и чистијим чулом слуха, и хармонију покрета п телеспу равнотежу, што је све иово и јединствено изразито. ПроФесор на пиј&нину изводи какву тему, уопште врло просту, чија се вредност и компликација повећава с напредовањем ученичким. Ученик, слободан од сваке сапетости, имајући на себи спортско одело. којс оставља његовим покретима потиуну независаост и слободу, пашти се, сирва, да уђе у дух ритма који му се износи. Потом, на дани знак, он тај рнтам преноси, трудећи се да одговара, толико тачно колико је то могућно, трајање његових покрета трајању звукова. Пластични речник који одговара разним музичким вредностима, допушта му др, тренутно преведе опажање ритмова. Брзо поправља погрешке, своја закашњења; корак му постаје окретнији и чвршћи. Убрзо запажа нијансе; те нијансе његово тело регпструје; он. у неку руку, ностаје оруђе музичког изражавања. Лако је запазити да је код овако проширеног програма број експериментисања неограничен. Сваке недеље, сваког дана, готово, може се рећи,