Prosvetni glasnik
498
ИРОСВЕТНН ГЛАСНПК
Друштву су црискочнли у домоћ и понеки нроФесори университета, нарочито проФесори неиачког језика, н под њиховим надчором иде нзвестан број Француских ученика да нроведу школски распуст у Немачко.ј да тамо изучавају немачки језик. * Лепљење објава по школским зидовима или у непосредној близини школа — ПреФект једног краја у Француској недавно је уиутио представницима већих општина овакав циркулар: „Пред очима су ми незгоде које ироистичу са лепљења разних објава (плаката) ио школским зидовима. Није већ тешко утврдити да школске зграде, озидане велнким тропгком поједпних ошптина и у исто доба као предметн најбриживл,ије архитектуре, пшчезавају нод читавим слојем разнобојних хартијд кзје су лепл>ене те овде те онде, и које је затим кигпа сирала, те су но зидовима остајали разнобојни трагови, или што је још леише од тих објава внсе ноједина парчад, која тек што нису отпала. Но уз ову има и још једна друга незгода на коју ми је дужност да вам скренем нажњу и да вам је предочим и која се односи на само васпитање наше. „Кад се непрекндно посматрају ове објаве, нарочито оне између њих које су намењене да скрену пажњу на почетак излажења каквог романа у иодлистку каквих новипа, не може, доиста, проћи без опасности по младе ученике. Цртачи који састављају ове објаве, нарочито обузети том идејом да оне што јаче падну у очи и да задрже пажњу мимонролазника, гледају да у овим цртежима истакну што страсннје и што драстичније сцене. Кад се и одрастао мимопролазник с тешком муком борп, да не ириђе оваквим сугестивним сликама, како се онда не плашнти последица које оне могу произвести на уобразиљу наше деце и напшх младнћа који их свакога дана п сваког тренутка имају пред очнма. „Неодступно, под дуготрајним утиском ових слика, у младим мозговима, који су погодни да приме све и сваковрсне утиске и који још нису довољно снабдевени критичким духом, подижу се страховите внзије или се пробуђује болесно и убитачно љубопитство. „Потребно је, према овоме, лечнти ово зло, чије су вам зле последице јаспе каогод и мени. Већ у реду аналогих идеја, закон, скрунолозан да удали и уклопи све оно, што може ометати моралну акцију учитељеву, даје вам овлагаћење да забраните отварање продавннца пића V извесном растојању од школских зграда. Сматрам да би се иста таква забрана корисно нрименила и што се тиче лепљења објава, па и ако у овом иогледу засад нема означене законске одредбе, налазим да ви сами можете врло енергично и потпуно попунити овај недостатак и празнпну својом личном иницијативом. С једне стране доиста зависи од вас да то забраните строгом општинском наредбом, или ако то нећете онда с друге стране, да прибегнете савету и да посаветујете оне који лепе објаве да то не чине но школским зградама. „Свакако ћете указати помоћ у овом иогледу васпитачима наше младости и надам се да ћете се тога ради користити мерама којима располажете". * Потреба прилагођивања аритметичких проблема 1 — Прилагођавајте цроблеме, узимајте што је могућно више дата из производње, из 1 Извод из службеног листа за основну наставу у Пш8(;еге-у.