Prosvetni glasnik
НАСТАВА И КУЛТУРА
499
ствараих трансакција, из економског живота земаљског. Кад то радите, замислите какве ћете услуге учинити својим ученидима, а и себи самима. 1) Ови ће задаци битп као будни чувари. Чувари од монструозннх рачунских заблуда, од Фантастичкпх одговора који једино имају за извињење ону безазленост с којом су пзговорени. Стављено изненада нред чудновата дата стварности дете нема ништа што га задржава, шго га заштићава од ових глупости, од ових претераности. Истинпте количпне су за добар смисао гарантије и необично делују на васпнтавање резоновања. 2) Ови ће проблеми датп вашим ученицима, то ће рећи сутрашњем обрађивачу, потоњем трговцу, газдарпци и домаћици појмове чију корисност неће бити потребно доказииати. Ићи ћу још и даље: ти ће им проблеми дати праве практичне уиуте. На тај начин пагап мали сељачићи, на пример, о свему размишљајући, све рачунајући, сабирајућп н подвлачећи, готово сам у нскушењу да кажем а све играјући се, научиће да иознаду много ствари које сваки добар обрађивач треба да зна а које их тако мало знају, саставне делове земљишта, богатство земљишта у азоту, и другим састојцпиа; одржавање плодности ђубрењем, употребу ђубрета, његову вредност, количину и т. д. 3) Пребацио сам се рекавши: играјући се. Остајем нри оном размишљајући, јер зар ови проблеми неће имати за ваше учепике интерес и привлачност какве други немају? Проблеми су педовршене историје. Реч је сасвим на свом месту. Историја прича свагда је интересантна за децу, алп у колико је интересантнија опа за коју су подаци црнепи из стварностп. И иотом интересујућп их за ове и овакве приче, запнтересоваћете пх за живот, за живот њихова оца, за живот њихове земље, п такође за средину будућности. Чини ми се било би некорисно доказивати вредност оне поуке којом бисмо још више иривезивали наше сељачиће за њихову земљу. И дајућп овакве задатке учпнићемо корак напред да се нриближимо троструком циљу који треба да има свака основна школа: „Она даје ограничени број знања; али ова су знања тако нробрана да она не само што детету осигуравају све ирактично знање које му је потребно, већ још делују на његове подобности, стварају му дух, обрађују га, проширују и га знања доиста сачињавају васаитање". То су два циља. А трећи је у овим речпма: „Интерес који је покретач сваког васпитања такође је циљ. Интерес, изазивајући п задржавајући пажњу чини наставу плодном. У школи су изрази „интересантан" п „користан" синоннми. С друге стране интерес постаје мало по мало завршетак наше институције. Наши ученици, кад успех крунише наше наноре, остављају нас, односећп живу жељу да се просвете, у основи чега бисте нашли разне интересо које је школа уснела да припремп. Прва дужност учитељева, или ако се хоће његова подобност која преовлађује, јесте дакле да буде интересантан". На посао и спремчте математичке нроблеме нз живота и за живот. * Удружеље за опрему' —• „Нема кориснијег удружења од удружења за опрем/. У то се улази у деветој годпни, из њега се излази у осамнаестој; за ирвих година, до тринаесте, улаже се десет пара недељно, а петнаест пара од тринаесте до осамнаесте; на тај начин уложи се укупно
1 Говор који је држао Непп 1)оИуеих, инспектор, приликом стварања Удружења за опрему у ЕЉеиГ-у.