Prosvetni glasnik

ИРИКАЗИ И ОЦЕНЕ

1. списи

ОатереКеност у школи и како би се деци могло олакшати од ЈВасе Пушибрка. Прештамаано из „Сриства". У Новом Саду. Штамиарија деон. д. „Натошеви&". 1911. 12°, страна 67, цена? Ова ме је књижица веома јако изиенадила. Васа Пушибрк је био гогово четрдесет година управитељ новосадске гимназпје српске, и ваљада иола века управитељ п учитељ у њој. За то је време пмао прилике да тече искуства као мало ко, да види многе учитеље и њихов рад, да посиатра утицај предмета на многе генерације учевичке. ГГрема томе, и према натпису ове књижице ишчекивао сам, да ћу паћи у њој резултате. дугогодишњега рада и иосматрања, да ћу наћи у њој предлоге и савете, како би се невољама, ппсо их школа са собом носп, могло доскочити сред садашњих арилик а. Нарочито сам нак ишчеклвао, да ћу у њој наћи разлагања о иреоптерећености, која се јавља услед дпдактичких погрешака учитељских, и како бп се ова нреоптерећеност дала уклонити. Међутим стари управитељ, незадовољап садашљом школом и њезиним резултатима, оставивши школу, оставља и њезине садашње облике и бежи у царство идеала. Васа Пушиорк дао нам је у овом свом недагогијском тестаменту једну педагогијску утопију. Пушибрк находи, да су наше школе удешаване према пшолама на сграни, и да према томе не одговарају натппм потребама. Осим тога, да ее у школу уводп и политика, у Аустрији се иде за понемчавањем, у Маћарској за помађаривањем школом, на и то омеће напредак у школи, а циљ се политички не постизава. Он тражи, да школа буде „удешена према земљи и према начину живота и људске зараде" и да школа служи појединцима и друштву тако, како ће дати што бољу подлогу за њпхов материјални опстанак. Ово је Пушибрк тако јако истакао, да нам се чини, да је према томе интелектуално, естетично и моралпо паспптање заиостављено. Пушибрк иде за непосредном коришћу, он не цени „образовање радом за радкао уопште на Формалпо васпитање, и игра п у интелектуалном васпитању кросветни гдасвие, II књ., 12 св., 1913. 82