Prosvetni glasnik
1216
П1>0СВЕТНИ ГДАСНИК
даје тако место, да нас живо подсећа на Безедова и на Филантропизамске покрете. У основнии школама Пушибрк бп свео читаву дневну насваву на три часа, а само би у градскпм школска година трајала десет месеца, у осталим (сеоским, салашкпм и предградским) највпше од 15. октобра до 15. марта. Сасвим правилно Пушибрк тражи, да основна школа буде школа матерњега језика, и да се из ње избацп страни језик „па ма то био и државни". Грађанске поуке („прав и дужности грађана") нису никако у вољи Пушибрку. Помишљајући може бити и на Сремчева Срету учптеља у „Лимунацији на селу" вели наш писац:... „јер Фантаст учитељ као недозрео политичар заврне кроз неколико година целом селу — месту мозак, па нико у њему не зна ни за какве дужности, а присваја себи, и која му не припадају". Пушибрк тражн за масу народну осам разреда, за оне, што иду на занат и трговину, шест, а као прппрему за средње школе четири. 0 унутрашњем уређењу основних школа (што би нас највшпе занимало иисац нам, осим већ споменута два момепта, не вели ништа. Пушибрк нролази затим на средњу школу и приказује нам критичкн њезине предмете. Зауставља се највпше на избору наставнога градива. Његове напомене ће читаоци пратити наизмепичпо с одобравањем и с неодобравањем, — најнезадовољнији ће бити они, који би тражили мало дубље продирање. Да ће нам пак учитељ с толиким искуством морати дати и врло умесних примедаба, само се собом разуме. Тако је н. цр. врло тачпо обележено, зашто се у нас у настави класичних језика не долази до циља и зашто она, према томе, не показује ни близу резултате, који се од ње ншчекују, — утисак је или готово никакав, или и негативан, јер се не читају дела но само поједипи одломци. уколико и има некаквога утиска, то нпје онај непосредно задобивени, но посредни, који долази од објашњења учитељева. Али ово не може бити разлог против класичае или уоиште против .^птерарне паставе, него треба ићи затим, да се удари оним путовима (а ових заиста има!), којима се долази до циља. Стари управитељ неће да буде консервативан, и он би хтео. из основа да рвФормује средњу школу. Његов је наставни план овај:
П р е д м е т
Р а з
Р
е д
Свега
I
II
III
IV
У
VI
VII
VIII
сова
Наука вере
1
1
1
1
1
1
1
1
8
Матерњијезив
5
5
4
4
4
4
5
5
36
Мађ.-државни језик
—
—
—
—
2
2
2
2
8
Немачки језик •
—
—
—
—
—
—
2
4
Земљопис
3
3
3
3
—
—
12
Историја
—
—
—
3
3
3
3
12
Природне науке
3
3
3
3
3
3
3
3
24
Математика
4
4
4
4
4
4
4
4
32
Певање и~ музика
2
2
3
3
2
2
1
1
16
Цртање
2
2
2
2
2
2
1
1
14
Свега часова * • •
20
20
20
20
21
21
22
22
166 |
Ту нам пре свега упада у очи да је оно, што је досада било главно у средњој школи (језици), сасвпм потиснуто: стари су језици сасвим избачени, нови сведени на најмању меру. Али Пушибрк ако и јесте, насупрот