Prosvetni glasnik
9
о музикалном васпитлвдњу
21
пазија, и учитељске и богословске школе, па донекле и иижу школу војне академије), Университет и стручна музичка школа (консерваторијум). Стручна музичка школа има задатак да образује уметнике и продуктивне (композиторе) и репродуктивне (певаче и свираче). Донекле, и по нарочитом програму, она даје и шира музичка знања и дилетантима. Али то јој је другоредна дужност. Ова школа је најважнија, и с тога њен програм рада мора да буде изведен на најширој основи, која обухвата не само техничку наставу него и естетску. Један свршени ученик стручне школе није уметник ако осим етида, или, другим речима, ако осим „лакоће прстију" или грла, нема и дубоко развијен музикални осећај, ако нема осећања за музички лепо, а то ће рећи-: за онај мистички садржај који се добија слагањем тонова у облике засноване на принципима ритма, мелодије и хармоније. Један композитор није и уметник ако осим принципа сазвучја и контрапункта не познаје душу сваког инструмента и не зна за законе музичке естетике и стила. Значи да настава у стручној музичкој школи не сме да буде на принципу: технике ради технике, него на принципу: технике ради уметности. А то је: усавршити питомца технички дотле да би он већ ту, под кровом школе, могао не само да чује, него и сам беспрекорно да изводи дела из целокупне музичке литературе свих епоха и стилова, од почетака до најмодернијих резултата, наравно истичући, као средиште око кога се мора окретати сва та настава, музички класицизам. Настава музике у стручној школи је индивидуална у погледу техничког усавршавања, али је класна у погледу уметничког усавршавања. „Музикантом" се постаје у учионици стручног предмета, било инструменталног било теоријског; уметником се постаје тек кад се из те учионице изађе и уђе у салу где је ансамбл, група, гдеје спој свега техничког са уметничком слободом, у заједничком контакту. А да се тај заједнички контакт осети, и више још: да се може допринети да он постане и опстане, потребно је основио музикално не ни музичарско ни музикантско — васпитање, а то је теорија музике од музичке азбуке па, тако да кажем, преко граматике и синтаксе: пауке о хармонији и контрапункта, до стилистике, то јест историје музике у вези са науком о музичким облицима и инструментацијом. Ниједан питомац стручне музичке школе не сме да изађе из школе са дипломом ако није изучио теорију музике и ако није свирао или певао у хору, у оркестру или у камерној музици. А ове групе, ова класна настава, мора да постоји у свакој музичкој школи, ако она хоће да има права на име уметничке школе. Не сме се презати од средстава и начина да би се дошло до солидне организације ових класа, јер је у њима тек могућност слободног уметничког развијања. У целом нашем Краљевству постоје само приватне стручне музичке ПЈколе, са програмом недовољно развијеним, недовољно савременим и недовољно методски разрађеним да би могао бити од фактичне користи