Prosvetni glasnik
ВАСШЈА географије ј' ФРАНЦУсКИМ ['имНа.-М.ГАМА 8У
Да би професор изложио овај програм својим ученицима, он располаже у сваком лицеју подједнаким материјалом: карте, библиотеке, ручне књиге. Зидне карте већином припадају колекцији УЈс1а1 1^а В1асће-а, издање књижаре Аггпапс! СоНп-а. Оне упрошћавају на згодан начин представу рељефа у вези са размером. Ова размера је учињена схватљивом, јер је јасним хипсометријским бојама обележена. Уз сваку физичку карту иде и економска карта. Карте из колекције КаерНп-а, издате од књижаре НаНег, налазе се сада у свима лицејима. Оне лако означавају сивом бојом контуре великих хипсометријских зона, а појединим бојама разне геолошке терене. Париски басен је тако јасно рашчлањен на зоне тријаса, лијаса, јуре, међукреде, горње креде, терцијера и кватернера. Вароши су означене на дну. Означене су и главне земљорадничке и индустријске области. На тај начин професор има при руци, да би могао окарактерисати област коју предаје, три различите карте: КаерНп-ову карту са геолошком основом, хипсометријску и економску карту УМа] 1^а В1асће-а. Ако би хтео узети у помоћ и детаљну геолошку карту која означава разне зоне појављивања стена, он има на расположењу за студију Француске изванредну зидну карту израђену од г. професора \Уе1зсћ-а. Професорска библиотека има геолошку карту Француске у размери 320.000, најчешће заједно са картом од 80.000. Ова друга сасвим срећно иде уз топографску карту истог размера. ГТрофесор може добити из читаонице лицеја разне бројеве „Аппа1еб с1е Оео§гарћЈе", да би показао ученицима пресеке, профиле и фотографије. Поред тога, у сали специјално одређеној за географску наставу организована је библиотека. У њој су сва главна дела која прелазе обичне границе уџбеника: „1-е 1гаП;е с1е Оео^гарМе рћузј^ие §епега1е" од г. с!е Маг1оппе-а, Мапие1 с!е 1оро§гар1Пе" од г. Вег§е1-а, „1^е Наће с1е ше1еого1о§Је" од г. Ап§о1-а, ,^а «Р1оге е! 1а уе§е(:аНоп с1е 1а Ргапсе" од г. Р1аћаи1-а, Ра Оео§гарћЈе ћита1пе" од г. Јеап Вгипћез-а, „1^а Оео§гарћЈе есопотјцие" од г. ОићоЈз, ,^е 1аћ1еаи с1е 1а Оео§гарћ1е с!е 1а Ргапсе" од г. \Пс1а1 с!е 1а В1асће-а. Све докторске тезе које се односе на локалну географију увек су заступљене у разредним библиотекама: теза г. Раззега^-а „1ез Р1атеб с!и Роћои" у лицеју РоШегз-а, теза г. Оетап§еоп-а „1а РЈсагсНе" у лицеју АтЈеп8-а. Сва су ова дела пробрана да би пробудила географску љубопитљивост ученика. Разредна библиотека има такође и фотографије, дијапозитиве и карте у размери 1 :80.000, које су потребне да илуструју предавања из оиште географије. Инверсија рељефа се показује помоћу карата Вшз-а, Рпуаз-а или Бје-а, нустињски предели помоћу карте од 200.000 Ва1па-е или АТп ВеМа. Ма да је то велики материјал, он је ипак недовољан. Нема апарата да се њима прате предавања из опште физичке географије: н. пр. апарат ВаНеу ШПНб-а, помоћу кога се подражава набирање Арра1асћез-а. У истом смислу треба конструисати и друге просте апарате.