Prosvetni glasnik

Енглеске Школе

163

У накнаду за ове обвезе, добили су право надзора над педагошком ластавом — али само над овом — у старим црквеним школама. Верски надзор им није био поверен. Катихизис државне цркве може бити стављен у руке деци, с ограничењем да уредба о савести (СЛаизе сЈе сопзсјепсе) буде поштована^ т. ј. да се ова настава, не чисто јеванђељска већ вероисповедна, не буде давала деци рођеној од родитеља који не припадају државној цркви. Да би обезбедио ову независност црквених школа у верском погледу, закон је допуштао да њихови административни одбори, који су лостојали и даље, деле управу с делегатима месних одбора и с изабраним члановима од стране родитеља. Избор наставничког особља би остављен овим административним одбор1ша. Овај школски режим, за којн би извесне земље позавиделе Енглеској, изазвао је највеће незадовољство код радикала, чија изборна маса је нарочито састављена од дисидената. Дошав понова на власт у 1906 години, предложили су његово укидање. Њпхов закон, изгласан од доњег дома, био је тако из основа измењен од лордова да га је влада повукла. Тај закон ће доћи понова, извесно, на претрес у неко.м ново иза■браном парламенту. Ма каке судбе био, не постоје непосредно велике ■бојазни за слободу наставе у Енглеској, будући да све странке држе „одредбу савести" за неспорно начело, и што ниједна од ових странака не изгледа да ће морати у блиској будућности постати довољно јака да бн могла бити тиранска. Потребне Мере које су се морале употребити за заштиту слободе супарничких секта од државне цркве, биле би спас за њену сопствену слободу, ако би била у будућности изложена опасности. Средње школе Средње образовање у Енглеској се добија у слободним колежима", или у заводима који зависе од месних административних власти. Неки од ових колежа (као Е1оп, Наггош, Ки§ђу) примају само аристократску децу. Други, који носе у опште име „Огаттаг бсћоо18", рекрутују своје 1јаке из средњег сталежа. Најзад, постоји велики број стручних школа, којима су додати вечерњи течаји, где се примењене науке предају у чисто корисном циљу Оне ннсу толико средње школе у смислу који ми дајемо тој речи, колико више основне школе, Пошто образовање које се у њима добија нема карактер опште културе, већ има више карактер стручие обуке. У области средње наставе, месне власти су посредовале прво у корист ових стручних школа. Закон од 1873 године беше овластио контовинске школске одбор^ 1 г