Prosvetni glasnik

674

Просветш) I ласник

чудо што забачена места остају по правилу празна, и што их често и сами домородци, с болом у души, напуштају, да се спасу рада у неподељеној школи, и ако је баш у таквим местима најчешће највећа потреба за просвећивањем народним ? Број 1;ака. по одељењима, при оваквом уре1)ен.у наших школа, свуда је исти. Он се за сада, до бољих прилика, креће између 40 и 50, И нигде не сме пребацити ии подбацити ове бројеве, Сувишан број из једне школе преводи се са периферије у суседне шкбле где је број ђака мањи, пазећи при том да ни једном детету не буде школа даље од 4 километра по сеоским школама. Потребе овако типичне школе одвећ је лако запазити. Стога и за снабдевање њено неће бити потребна никаква решења, нити пак наређења школских одбора, као сада. Из једне централе, која се мора основати да би се избегла свеколика скупа посредништва, снабдеваће се све школе намештајем, училима, књигама, уџбеницима, материјалом за писање и цртање, и осталим потребама, по требовању управитељеву, прегледаном од школског надзорника. 1 ) Што се тиче огрева школског, за њ ће најпробитачније бити да се све школе, као и учитељски станови, снабду пећима за угаљ, који ће држава давати школама бесплатно, или по цени коштања, А то ће бити неопходно потребно, баш и у интересу чувања. наших шума. И само у оним школама где би огрев угља био скупљи, задржати и даље иећм за дрва. Обрачуне око снабдевања и издржавања школа вршиће управитељи, слично ономе како се то врши у средњим и другим школама, или у другим надлештвима. Са управитеља и наставничкога већа, брига о нижој школи прелази на среског школског надзорника и срески наставнички збор, којима припадају сва права и све дужности предвиђене садашњим пројектом за окружног надзорника и окружни наставнички збор. Сваки срески надзорник ће бити дужан да обиђе сваку сеоску школу бар трипута годишње, јер се рад у њој и дели на три дела, и да сазива и срески наставнички збор такође трипут годишње. Садањи начин оцењивања рада учитељскога замењује се кондуитом, као и у других чиновничких редова. За месне и окружне школске одборе неће бити потребе. А место покрајинске и школске власти и покрајинског школског савета, завести обласни надзорнички савет, под председништвом обласног инспектора. Уџбеници н материјал за писање и цртање даваће се у довољној мери и бесплатно, ако не свој деци у први мах, оно бар сиротној. Исто тако, сиромашна деца добџјаће бесплатно, у почетку бар доручак, а доцније и ручак и вечеру, а најдаровитију децу узимаће потом држава за своје питомце и кроз средње, стручне, више и највише школе, како би се свакоме таденту омогућило развијање до крајних граница. Јер, при садањим приликама, затворена су сиротној деци врата за више и највише школе.