Prosvetni glasnik

338

Просветни Гласник

СТАРАЊЕ ЗА ВРЛО ДАРОВИТЕ ЂАКЕ У лМЕРИЦИ I. УВОДНА РЕЧ Проблем опскрбљивања бољих школско-обучних прилика за врло даровите ђаке занео је многе американске педагоге, теоретичаре и практичаре. Снстеми за промоцију ђака и за промене насгавних основа који су усвојени - у различитим државама Савезних Држава Северне Америке, многобројни су и разнолики. Др. У. X. Холмес, Т. С. Хенри, Др. Г. М. Уипл и многи други Американци који су се бавили или баве проблемом школовања американске даровите деце, изнели су и описали нијтипичније школске провизије за овакве ђаке. Кад би сабрали различите промоционе планове који се брину о школском прогресу врло даровитих ђака, онда би се морали обазретн на главне експерименте у Сент Лују (Мисури држава), Елизабети (Њуџерзи), Пуебло (Колорадо), Кембриџ (Месечусец), Одеболт и Ле Мар (Ајова), Портланд (Орегон), Норт Денвер, Освиго; Батавиа, Санта Барбара, Чикаго, Њутн (Месечусец), Уоборн (Месечусец) и Армингтов (Месечусец). Простор ми не дозвољава да се задржим на свим овим и другим сличним експериментима, већ ћу се задржати само на најтипичнијој школској провизији за даровите ђаке, и то барем у толикој мери да би наши српски, хрватски и словеначки школски људи имали појма о најглавнијим одликама ових американских експеримената. Као што ће се видети, овај чланак покушава да изнесе ове различите експерименте са чисто практичког педагошког гледишта, т. ј. нарочита ће се пажња обратити добу када се одабирају даровита деца, начин овог одабирања, наставној основи, методама, оцењивању и промоцији ових ђака, и факторима који детерминишу избор наставника. II, РАЗНИ ЕКСПЕРИМЕНТИ Ове покушаје ћемо приказати овим хронолошким редом: 1. Год. 1900 град Њујорк основао је разреде за брзо унапређење, да би се убрзао прогрес врло даровите деце. Од 1915 г. оваки разреди основани су у неколико школа, дајући на тај начин прилике да врло способни ђаци сврше седми, осми и девети разред основне школе у две године. Основица одабирања оваких ђака беше учитељев суд и претходна школска сведочанства. У једној њујоршкој осморазредној основној школи којом управља мој садањи ђак и кандидат за доктора педагогије, Л. Маркс (РићНе