Prosvetni glasnik

304

Лроскетни Гласник

годишње искуство у средњешколским пословима. Цело наставно особЈБе поставља и плаћа, и ако нреко месних школских одбора, у ствари Средишни Одбор, т. ј. држава, према већ поменутим условима. Месни школски одбори су, у кратко речено, само извршни органи Средишног Одбора, и као такви они подлеже јурисдикцији Средишног Одбора. (Наставиће се ЛЈИЛОРАД ВАНЛИЋ

МАТЕМАТИКА У СЛУЖБИ ВАСПИТАЊА Математика је један особен наставни предмет. Особеност Математике је, колико у великој вредности њених логичких метода за научне проблеме, толико у слабој вредности њених логичких метода за праве наставне проблеме, који се огледају у могућности слободних комбинација, претпоставака и решења. Математички задаци искључују сваку слободу решења, допуштајући само извесну слободу у начинима решавања. Математичке „мисаоне слике чистог опажања, као и на овоме засноване формалне конструкције појмова" 1 ) чине предмет математичких испитивања, која могу имати вредност само за науку и практичии живот, али не у толикој мери, или можда никако, и за васпитну наставу, која у ирвом реду захтева слободну поставку и претпоставку, слободу мишљења у довођењу у везу факата и у извођењу закључака, у премишљању и нагађању, у доказивању и противдоказивњу. Јер док Математика тражи „егзакшно мишљење", закључке који у сваком случају морају бити тачни до несумњивости, дотле васпитна настава тражи релативно мишљење о животу, које може бити само вероватно и у једном случају сасвим тачно, у другом само донекле тачно, у трећем више погрешно него тачно, у четвртом сасвим погрешно, али и у овом последљем случају мора имати неког основа и извесне вероватноће. То долази отуда што се све ствари у животу и са животом мењају, а само бројни односи остају вечно исти. Отуда се може учинити извесна разлика између вредности саме Математике као науке, која у сваком случају за науку и практични живот има неоцењиве вредности, и вредности Математике као наставнога предмета, који треба да служи образовању а, при том, може имати и врло штетне последице, како по здравље духа ученичког, тако по здраво мишљење и осећање према животу. Можда би се та разлика могла наћи за сличну с оном коју Вунт чини између логике Математике и саме Математике. „У колико се математички основни проблеми

! ) ХУипсН, г, II. МеГћснЈепкНге. 8{иИ:§аг1, 1883, стр. 75.