Prosvetni glasnik

730

Просветни Гласник

Ахе1 Кеу доказао је да деци специално шкоди дуже седење на једном месту, па предлаже да се деци по школама дозволи што дуже кретање по чистом ваздуху и што дужи одмор после ручка. Он наводи резултате добијене по вишим школама у Шведској, где је тек половина ученика потпуно здрава. Једна од највећих тешкоћа коју наилазимо при овим испитивањима, јесте што не знамо рећи колико би било здраве деце према болесној кад ни једно не би ишло у школу. Деца по вишим разредима у Шведској раде 11 — 12 часова дневно, те је нађено да су 36°/ 0 ученица клоротичне, а 10% имају искривљену кичму. Ахе1 Кеу нашао је по шведским и данским школама да је 40% деце склоно хроничним болестима, и верује да је томе узрок мучење дечјег мозга и сувише тешким задатцима. И ако Енглеска у погледу хигиене премаша све земље, ипак и у њој омладина трпи од сувишног можданог рада. Ва11ап1упе, професор дечјих болести на университету у Единбургу, публиковао је у /.алсе^-у једну студију о мучењу мозга у Енглеској. Он вели да је идеал школе одредити подједнаке периоде рада и периоде игре, за васпитање тела и мозга. Он предлаже да родитељи одмах шаљу своју децу у села на чист ваздух чим примете да им деца за време сна говоре о својим дужностима и лекцијама. Закључци тог његовог важног рада су следећи: — Увести хигиену по школама и обратити највећу пажњу на физички развитак деце. — Увести разнолику наставу, како би деца могла час да стоје на ногама, час да седе, час да читају и пишу, а час да раде и играју. — Припремити све хигиенске потребе да деца, на пример, не присуствују лекцијама са влажном обућом. — Чешћа промена учионица. — Употреба великих илустрација, фотографија, цртежа. Укинути домаће задатке. Један од важнијих експеримената који заслужује да буде овде изнет, јесте онај што га је чинио Сћ. Ра§е1: у Енглеској. Он није био задовољан успехом једнога разреда, па је зато поделио ученике на два одељења. Једно је одељење наставило рад са обичном методом, а друго је радило пола дана у школи, а пола дана вежбало се на једној ливади под дрветима. На крају године одржан је испит у оба одељења, и оно одељење које је проводило пола дана у игри. имало је много бољи успех у сваком погледу. По гимназијама и лицејима сувишни рад има нарочитих жртава^ док на Университетима то није случај, изузев времена пред испите. Па и за рад по основним школама неки мисле да ипак није претеран, и Бг. Еиуб верује да и статистике у том погледу нису тачне, јер узимају за узрок само церебрални рад, а не и остале многобројне факторе. 3. Диоген Лаерцио прича како су Теофраста пред његову смрт запитали његови ученици да ли би им имао да остави какав савет. И он