Prosvetni glasnik
ОстеЈпзсћаНззсћик
549
Толико о Оететзсћа/{85сћи1е са теоретичке стране. Лако се може увидети критицизам којем је подвргнут овај експеримеитални покрет у Немачкој: „бесформност, недостатак дисциплине, неједнакост обуке, искушење за учитеља да се отресе свог милог рада и да више ћаска него ли научно излаже свој наставни рад, недостатак артикулације у садањем шчолском систему на коме почива импозантна суперструктура званичних и професионалних кариера, итд.". И заиста, факат је да је нови план ове немачке школе у великој дефансиви још од свог почетка. Али елеменат пун наде у ситуацији јесте искреност оснивача и заступника овог новог немачког школског експеримента. Искрено признавајући мане нове методе, они разоружавају своје противнике тврдњом да је то више него ли експерименат који обећава. Овако држање, с обзиром на потребу за нешто што је делотворније него ли стара метода, придобија све то више пријатеља за Оететзсћарззсћик. III Један други елеменат у ситуацији који не треба умањавати, јесте веза родитеља са ОететзсћаДззсћик. Они не функционишу просто као добротворни критичари, као у обичним родитељским друштвима, већ као активнији критичари. Бар некоји од њих позивају се да предају, да посећују учитељске седнице, и у опште да осећају заједничку одговорност са учитељима. Од свих разлога ова одлика изгледа да је најуспешнија у васколиком програму ОететзсћаПззсћик. Родитељи беху с почетка врло скептични према овој чудној врсти школе, али на послетку се јаок одушевише за њу, радећи практички с ђацима и учитељима, дајући својевољно прилоге да се ствар што боље развије, и када је несташица горива кочила рад, они су давали просторије у својим сопственим домовима. Родитељи, заиста, беху и јесу прави пропагатори за Оетет5сћа/15$сћи1е. Они се, заиста, поносе њоме и називају је „нашом" школом скоро у свакој прилици. Родитељско потпомагање ове школе може се објаснити и тиме што су школска изостајања с почетка износила и до десет процената, а сада она једва износе и пола процента. До душе, овако тврђење не тиче се учитеља, јер се деца не кажњавају. Деца уживају у своме раду у овој новој школи. И значајно је, без обзира какав је разлог томе, да број ђака за овакву школу расте сваким даном, а то пуно значи код Немаца који су познати као велики консервативци и у погледу на школску политику. Права и главна опасност која прети ОететзсћаП55сћи1е долази и долазиће са политичког врела. Прошлог јануара градско веће у Берлину позвало је Вилхелма Паулзена, једног од оснивача ове школе, да буде школски надзорник за град Берлин. Паулзенов избор нападале су жестоко све несоциалистичке партије, и то баш ради његових просветно-