Prosvetni glasnik
548
Просветни Гласник
Срећом, социалисте су једини данас у Немачкој вољни да експериментишу како у влади тако и у васпитању, и баш на подстицај социалистичких већина у великим средиштима као што су Хамбург и Берлин одржале су се Оететзсћаћззсћикп ево има већ скоро три године. Ове школе могли бисмо најбоље превести на наш језик као „Школе за међусобно испомагање", јер учитељ, место да апсолутно влада помоћу светог права, само је манажер подузећа у коме су родитељи и деца највише заинтересовани. То је, бар, идеал. Кооперација је најрадикалнија одлика ове нове врсте васпитања у Германији. Наразно, одавна је установљен факат да је присилно васпитање, као и присилно радништво, бескорисно, да обука помоћу сугестије има двоструку предност, јер је у исти мах и делотворна и занимљива. Изгледа да ће експерименат у Хамбургу, који се развио на великој скали, бити од великих последица по даље германско школство. ОететзсћаПззсћикп не знају за старе школске разреде. Место ових налазе се групе, које нису одабране према једнакој способности, већ се састоје из ђака различитих година и сакупљене су уједно од стране заинтересованих заједница. У погледу на наставно градиво, оно што је апстрактно и теоретичко своди се на минимум; свуда рад руке иде упоредо са радом главе. Ђаци се подстичу да праве своје еопствене алате и апарате што је више могуће. У кратко речено, то је нека врста американске пројекционе методе са нарочитом практичком тенденцијом. Нарочито се истиче рад заједнице у којој се дете креће. И ако се претпоставља да сваком детету треба дати да чини оно за што је најбоље адаптовано, и ако је вариетет наставног плана и обраћање на ђачку индивидуалност веће него што се то огледа у обичној школи, груписање и кооперација јесте идеал, а не баш индивидуализација. Новајлија учи у помагању ономе који је већ одмакао у својим студијама, а овај други опет учи помажући новајлији. На тај начин рађа се смисао за одговорност у обојице. И овај смисао одговорности, који је предуслов било ког демократског предузећа, зацело је 5 те ^иа поп новог школскопросветног експеримента у Немачкој, тзв. Оететзсћаћззсћик. На овоме се оснива васколики дисциплинарни план. Најпосле, како би друкчије и могло бити у школи у којој нема места ни компулсији ни казни? У овоме погледу Оетет$сћаП8$сћи1е се поклапа са Толстојевим експериментом у Јасној Пољани, Фереровом новом школом у Барцелони, дечјим домовима Д-ра Марије Монтесори у Италији, Д-р Сесил Редиовим и Д-р X. Лицеовим експериментима у Енглеској и Немачкој, Викерсдорфовом слободном школом, Венцеловим и Блонскијевим продуктивним школама у Русији, Фериеровом новом школом у Швајцарској, Далтоновим планом школе у Америци, Дуиевим школским покусом у Чикагу, слободоумним педагошким идејама у Елене Кеј, Д-ра Чаде, Д-р Хауфеа, нашег Даворина Трстењака, итд.