Prosvetni glasnik

Б е л е ш к е

1\1

Несумњиво је да у Немачкој постоји данас покушај за васкрсавањем здравога либерализма, реакција противу кобних заблуда прусианизма и материализма. Шта се од тог новог духа осећа у школама ? У службеним сферама, ништа; у акцији усамљених педагога, ту су Лицове школе, о којима је често било речи у Просвешном Гласнику, Рге1е 5сћи1§ететс1е у Викердорфу и Оденвалду. Тим поводом, А. Фериер црта ове нове школе изван града, чији је он ватрен поборник. Ми знамо да пангерманистичка и егоцентристичка Немачка није умрла, да она диже главу и сања чак о крвавим одмаздама, али нам је мило што можемо да поздравимо и једну другу Немачку, која се брине о духовним вредностима и која је кадра да ради на општем добру човечанства. Цршање без гуме. — Белгијски учитељ Г. Вербрекен прича у једном белгијском педагошком часопису како су његови ученици реаговали кад им је он забранио употребу гуме на часовима цртања. „За време првих часова, моји ученици су се показивали потпуно дезориентисани. Као и сва деца ненавикла на специалну дисциплину, они су употребљавали гуму колико и писаљку, и још више. Отуда, чим више нису могли да се служе њоме, изгледало им је да су часови изгубили сваки интерес. Ради сваке рђаве повучене линије звали су ме у помоћ. Ја бих се задовољио тиме даповучемкоректнулинију и да оставимраиију. У случају потпуног неуспеха, слика је била из цела поново нацртана на истој страни; у сваком случају, цртежи су били нагрђени множином погрешних линија. Страна, покривена често многим неуспелим покушајима, оцртавала је тачно напоре деце; али их је остављала хладнима. Они нису више били поносити својим радом. И тражили су гуму. „Две недеље после, оглед је постао интересантнији. Сви су били убеђени да ће, с мало напора, ускоро бити могуће да се изради пристојан цртеж без помоћи гуме. Рђаве линије ишчезавале су једна по једна. Извесни ђаци су триумфовали. Ја сам обратио на њих пажњу осталих ђака и дао сам неколико савета. „Данас, моји ђаци раде тешке слике; они раде брзо и, изузев врло ретких изузетака, ни једна линија не треба да се замени коректнијом линијом. Гума је заборављена." Укидањегуме — закључује белгијски учитељ — има дапојача васпитну вредност геометријског цртања, јер оно захтева: 1) савршену идеју о облику који треба представити; 2) концентрацију пажње за време рада; 3) непрекидно старање о брижљивости и чистоти. • Друге користи : 1) дете, како више не брише, црта више; 2) за неколико недеља деца су разумела потребу да цртају врло лако; 3) деца сама виде напретке за исту слику и могу да суде о резултатима својих напора. Али се разуме само по себи да, с том методом, учитељ мора још савесније да пази на поступност вежбања. Свака сувише тешка слика познаје се по броју некоректних линија. Светковина дрвеша. — Влада Португалске Републике донела је ту скоро одлуку да ће један дан бити изабран да се у свима школама прослави празник дрвета. Сви наставници и сви ученици узеће учешћа на тој светковини. „Љубав спрам дрвећа — каже су у тој одлуци, симбод љубави спрам отаџбине, има високу васпитну вредност, јер од-