Prosvetni glasnik
Једна нова психологија пубертета
679
давно је функционално задовољство. Тек доцније се показује лакомост и т. сл. Врло важно гледиште на вредност које се може искористити за васпитање јесте да дете сматра да ваља желети оно што одрасли држе да вреди желети. Најпре оно што сам зрео човек изгледа да жели, па затим оно што он сматра да има вредност и да треба тежити за тим. На том путу се стичу прва морална правила. С обзиром на пубертет овде нас нарочито занима развијање самоуправљања и формирања идеала код детета. Штерн је доказао да је дете способно за савлађивање себе, али то самосавлађивање има друге основе но у осталим животним фазама. Посматрањем своје деце Шарлота Билер утврђује да се дете може васпитати да се савлађује у необично високом степену. — И баш код оне деце која су се са пуританском строгошћу вежбала у самодисциплини опажа се често у пубертету изненадно кидање свих веза, нечувена разузданост. Ту већ сазнајемо основе дечјег самосавлађивања: у несрећном случају слепа послушност, у срећном љубав, поверење у васпитача. Неколики ретки случајеви већ указују на морално осећање и осећање права код детета, као што је и његово естетичко суђење већ самостално покаткад. Степен самосталности дечјег оцењивања показује се најјасније при изборним радњама, као што је избор пријатеља који бива већином у школи, али не тако поуздано, свесно и од трајног значаја као у пубертету. Састављање група мање деце која се играју остављено је више мање случају. Али већ" код деце од 7 год. има поверљивијих односа но што се то мисли. — Гледишта на правично и неправично, добро и зло, највећим делом се примају од старијих поуком или уосећавањем. Али се и код детега мора претпоставити извесно спонтано разумевање тога. Већ трогодишње дете зна нешто о идеалима. Тако се код њега могу спонтано јавити дивљење и дубоко поштовање. Шта више, може доживети тако дивљење и пре него што је способно за право оцењивање и избор. Практична делатност почиње обично негативним идеалима. Тако се већ на врло раном ступњу види принципиелно све оно што показују функционално сложени вољни процеси код одраслог. Садржаји се идеала, разуме се, стално развијају: у доба бајке дете је далеко од стварности, док у робинзонском добу, од 8—10 година, има већ реалистичке и практичне погледе на свет, његов је идеал ваљани Робинзон или лукави Индијанац, оно цени пракгичне врлине, и махом му практични позиви лебде пред очима као идеали. Као што је нагонски живот код детета везан за развијање његових чула, тако је код младог бића у пубертету нова инстинктивна пожуда везана за развиће сексуалног нагона. Виша култ}'ра успорава полно развијање. Елементи који одстрањују и коче сексуални нагон