Prosvetni glasnik

РАЗВОЈ НОВЕ ШКОЛЕ

Школа са својом организацијом и животом и радом поступно и непрекидно се развија, а тим еволуирињем и усавршавањем она се прилагођава новим животним приликама и васпитним потребама народне заједнице. На тај начин народна школа, као једна социјално просветна установа, непрекидно је обузета тежњом, да задовољи потребе савременог образовања и васпитања у дотичној народној-заједници. Према томе и школа живи својим животом развијајући и усавршавајући се, и не сме бити схваћена шаблонски или догматички као каква традиционална установа, која не подлежи променама. Тежња за школским реформама јесте хронична, стална појава у области школског живота. Услед промењених прилика и потреба на свима областима културног живота у почетку овог века, а особито после светског рата, појавиле су се и нове потребе у погледу образовања и васпитања скоро у свима народним заједницама. Отуд новије време и показује многобројне тежње, покрете и покушаје, теоријске и практичне, за извођењем школских реформи ширег и дубљег карактера, у циљу стварања једне нове, савремене школе. Ови новији покрети и покушаји особито су карактеристични и типични у немачкој педагошкој теорији и пракси. Зато ћемо покушати, да према њима, у најкраћим потезима изнесемо типичне и главне развојне фазе, облике и правце од опште вредности у области савремене нове школе. Традиционална или т. зв. стара школа у главном базира још увек на педагогији Хербартове Школе, која се карактерише својом јаком интелектуалистичком и индивидуалистичком цртом. Средства за постигнуће постављеног васпитног циља недовољна су, непотпуна а делом и погрешна. Наставна метода старе школе, особито у погрешној пракси, оличена је у скоро шаблонском и догматичком примењивању формалних ступњева, што је у главном последица нетачне интелектуалистичке психологије Хербартове. Ове непотпуности, недостатци и несавремености старе школе учинили су, да је, са напретком и развојем нове педагошке теорије и праксе, као и експерименталне, волунтаристичке Просветни Гласник, бр. 8. в