Prosvetni glasnik

122

Просветни Гласник

дужност обласног школског надзорника за град Београц у октобру 1926., а упознавање с радом у школи почео у новембру. Због великог броја одељења и разгранатог школског живота то је упознавање трајало непрекидно и завршено је завршним прегледом школскога рада. Уосталом, измене ове врсте не могу се чинити преконоћ, јер оне, ако се озбиљно мисли на њих, захтевају поред времена још и озбиљно проучавање. Извештај се односи само на редовне основне школе. Он низе обухватио забавишта, којих има и општинских, ни друге школе, које су под мојим надзором: основне школе у Инвалидском Заводу у Земуну (за слепе, за глувонеме, за богаљасте), Завод за глувонеме у Београду, Дом за заштиту деце (има своју осн. школу), Дом за малолетнике, Чехословачку школу, Француско-српску школу итд., јер све управе тих школа нису још послале потребне податке. Од табеларних прегледа прилажем само онај за наставнике и „бројно стање ученика". Остале не прилажем, али сам свуда у извештају истакао оно што би се као карактеристично могло извући из тих прегледа. 28. јула 1927. год. д -Р вој. р. младеновић Римске Топлице

ОБРАЗОВАЊЕ НАСТАВНИКА ЗА УЧИТЕЉСКЕ ШКОЛЕ

Наставничког подмлатка за учитељске школе нема, нити се наша држава икада много бринула да га спреми. Ово мало педагога што даиас имамо, то су већином људи, који су, без ичије помоћи, својим властитим напором и великим трудом продрли кроз живот да као учитељи допуне свој-е школовање, и то већином на страним универзитетима. Ти су људи и данас највиднији представници педагогике код нас. Од толико стипендиста који студирају на страним универзитетима,. држава скоро никога не шаље да изучва практичну илитеоријску философију с наменом: да буде наставник учитељске школе. Поред тога, да питање о образовању наставничког подмлатка за учитељске школе буде још теже и горе, закон о Универзитетима, код нас, не допушта да свршени ученици учитељских школа могу студирати на нашим универзитетима. Ствар скроз погрешна, јер настаје питање како ће се рад у основним школама уздићи, ако не уздигнемо учитељске школе, које служе као извор снаге и добре спреме будућих народних учитеља. Где ће, дакле, будући наставници Учитељских школа стећи више стручно образовање, ако не на универзитетима? Зато је згодно сада изнети неколико мисли о постевљеном питању у вези са законом о универ-