Prosvetni glasnik

Општи део

525

ђанских и народних школа, прате рад подручног им особља на јачању и ширењу Сокола и, при оцењивању, воде рачуна и о њему, а да га уносе и у лист оцењивања или старешински извештај сваког наставника-це, односно управитеља и школског надзорника. Даље је наређено, да се у тромесечним, полугодишњим, односно годишњим извештајима шаље преглед рада подручног им особља на овом пољу. Поред тога, а да би се наређење у свему и савесно испуњавало, наређено је да се води тачна евиденција о свеколиком овом раду и његовом развијању, шаљући повремено о њему извештаје Министарству са свима статистичким подацима. Иако је распис био потпуно јасан и категоричан, ипак Министарство до сада није добило ни један извештај о раду и постигнутим резултатима на овом пољу. Министарство је из штампаног годишњег извештаја једне Соколске жупе обавештено: да наставници народних и грађанских школа на територији те жупе не показују ипак довољно интереса за соколство, нарочито у већим местима, што жупа са жаљењем констатује. У извештају једног Соколског друштва, који је поднет Министарству просвете, пише: „Током прошле године необично се повећао број нараштаја нашег друштва које сачињавају претежним делом ученици овдашњих школа. Камо среће да и њихови наставници приступају нашем друштву, посвећујући соколској идеји бар мало пажње, јер би и успех нашег друштва био куд и камо већи". Са разних страна дознаје се да у многим соколским друштвима наставници не само што не узимају учешћа него још и раде против њих. У многим местима онемогућен је рад соколским друштвима што су управитељи школа или противници идеја соколских или што, из личних разлога, не дозвољавају да се Соко усели у школске просторије, а, ако се и усели, праве му се толике неприлике да се мора иселити. За цео један школски срез каже се да учитељство ништа не ради за Соколство, јер је тамошњи школски надзорник против Сокола итд. итд. Расписе и наређења Министарство просвете издаје да би њима дало потребна упутства за рад и ближе определило дужности наставника. Међутим, ова се упутства и наређења не примају и не схаватају свуда у пуној озбиљности. Стога изволите најхитније наредити среским школским надзорницима да добро проуче распис О.н.бр. 87.082/30 (Просвет.