Prosvetni glasnik

Општн д*е

815

и његова разноврсна примена код израчунавања површина. Све ово с црташем. IV разред Утврђивање пређенога градива из III разреда за прва три месеца, нарочито просто и сложено правило тројно по сразмери. Интересни рачуии: изналажење интереса, капитала, процента и времена. Прво се решава као сложено правило тројно по сразмери, па затим се ради према формулама. Прост и сложен друштвени рачун. Рачун смесе. Израчунавање интереса на интерес. Осигурање живота, ренте. Рачун добитка и губитка — билансирање. Прорачунавање хтраног новца по курсу. Верижни рачун. Геометрија. Понављање градива из ранијих година. Израчунавање површина и запремина свих тела: коцке, призме, пирамиде, ваљка, купе, лопте. Уједно и проналажење основице, висина и полупречника. Задатке комбиновати са специфичном тежином разних материја које испуњавају геометријска тела. Мреже свих тела ученици морају цртати. Израда тела од картона. ПОЗНАВАЊЕ ПРИРОДЕ Циљ. Настава природних наука треба да оспособи ученика да се самостално удуби у богатство велике природе. Њен је задатак да покаже ученику како сви чланови и делови природе зависе један од другог и да сви они образују у њеној целокупности једну велику органски уређену целину. Она има даље да упозна ученика са најважнијим материјама и снагама, силама, и уједно да покаже како њих човек ставља у службу човечанства. Из свега сазнања о великој природи ствара се код ученика љубав и поштовање према њој, и једновремено израђује се смисао за њену лепоту. Да би се очувала слика јединства природе, нарочито живе природе, и међусобних тесних односа организама, животиња и биља, као и ових према њиховим утицајним факторима: сунцу, ваздуху, води, земљи, настава се мора вршити очигледно, чулно и уз активитет ученика, посматрање свих главних животних заједница („биотопа"): море, планина, шума, ливада, поток, обале, баре, реке, пећина, воћњак, њива, врт. Наставом „познавања природе" треба да се постигне схватање природе као целине, да се $* -