Prosvetni glasnik

816

Просветни гласник

схвати улога .биља као хранодаваоца за све животиње (непосредно или посредно), да створи љубав и интерес за све што је живо и да потстакне будуће грађане на чување велике природе. Али природу не треба посматрати само с гледишта корисности, него и естетски и етички. Настава природних наука треба да упути ученике, да ништа у природи не треба и не ваља без велике нужде уништавати, сем утврђених штеточиња. Свако друго биће има право на живот. Где год је могућно наставу природних наука треба оснивати на чулном посматрању природе у самој природи. Само онде где непосредна чулност није могућна треба да дође слика ради предочавања, али то само по невољи кад се не може друкчије. Уџбеник за природу може доћи тек након одличне наставе као средство за удубљивање и надопуњавање, а никако као главно средство одакле се изучава природа. Тога ради потребни су чешћи излети у природу у разно доба, да би је деца могла лично непосредно посматрати са. свима њеним предметима и појавама. Предмети се ке смеју посматрати одвојено, као што се то чини каткад у специјалној науци, већ у заједници животној, онако како се налазе и како један на други утичу. На такав начин ће моћи уз припомоћ свога учитеља да уђу у суштину живота донекле, јер у великој природи ништа није потпуно издвојено и независно од остале целине: све је у вези, па тако се мора и у настави радити. Прва етапа за улазак у величанствену природу биће несумњиво школски врт, у којем ће ученик посматрати један велики део живота: од семена до биљке и њена плода, утицај сунца и влаге на биљно рашћење. Школски врт мора репрезентовати ботаничку башту за мале основце. Друге етапе и осматрачнице јесу већ споменуте „биотопе": воћњак, шума, ливада, поток, планина, море. Пошто се дотична „животна заједница" прегледа као целина и утврди биолошка зависност, одабира се по један типичан претставник из животне заједнице ради темељнијег изучавања, док се остале врсте прелазе укратко. По принципу радне школе ученик треба све сам да изучава уз подесну помоћ наставникову, који има да га потстиче на посматрање и откривање особина и појава. I разред Наука о животињама Кичмењаци. Изучавање главних и важнијих облика из класе сисара, птица, гмизаваца, водоземаца и риба. Грађа њихова