Prosvetni glasnik

Општи део

1271

Сем тога, давање питања изван прописаног програма дододи често до сукоба између наставника и ђачких родитеља и до тужби на испите, те би Министарство просвете могло да из поменутих разлога поништи испите. II — Питања морају одговарати озбиљности испита и при њиховом избору и састављању треба имати на уму циљ поставд>ен математичкој настави у нижем течају ( Програми и методска упутства, стр. 299—300). III — Група питања (мисли се на сва питања спремљена за испит у једном испитном одбору) мора садржати разноврсну грађу и питањима треба да буду обухваћени сви главни делови програма нижег течаја. Питања у једкој групи не смеју се понављати ни потпуно ни са малим изменама. IV — Недопуштено је задавање задатака који немају смисла као што су они набројани у глави првој, тачки II!. Примедба. — Овде се поставља једно питање из методике .'математичке ' наставе у нижем течају средњих школа: то је питање о употреби обрасца р __ п • а ■ I

за израчунавање површине правилног полигона од л страна чија је страна а и г полупречник уписаног круга у томе полигону. У погледу употребе тог обрасца на нижем течајном испиту била су два случаја. Први случај. — Неки наставници дали су за а и г произвољне вредности. Они су то учинили или зато што су сметнули : ума да је правилни полигон потпуно одређен, ако му је позната :трана а, и да тако произвољно изабраној вредности а одговара само једна једина вредност за г или зато што су, иако свесни завискости између а и т, хтели само да се изврши ,замена у обрасцу р _ п • а • г г ~ 2 без обзира на то што такви правилни полигони не постоје. Други случај. — Други наставници дали су за а и г вредности које су у складу. Наведене чињенице изискују да се подвуку ове напомене: Пошто се у нижем течају не може показати начин како се израчунава полупречник г круга уписаног у правилном полигону када је дата страна а, остаје или да се нацрта полигон (према прописаном програму треба цртати правилне полигоне од 3, 4, 5, 6, 8, 10 и 12 странај и мерењем одредити полупречник т или да сам наставник претходно израчуна тај елеменат, али да учениЦима скрене пажњу да је то учинио и да им том приликом истакне Функционалне везе између а и т.