Prosvetni glasnik

Светосавска школа

603

природну отпорност и неповерљивост према женским доживљајима и процењивањима вредности. Оно што је за жену лепо и добро и паметно може за мушкарца бити мекуштво, слабост и кукавичлук. Женскиње не може да указује на животне путеве и да води ка стази животне борбе, јер је жена увек била ван те борбе, па била она природна или идеолошка. У ту се борбу жена не сме увлачити. Шта бива од жене када у такву борбу уђе видели смо на примеру пропале другарице, комунисткиње, звер-жене. При своме васпитању мушкарац може видети свој узор, идеал само у једном другом мушкарцу који му служи као путоказ у свом сопственом развитку- Мушкарци се не угледају на жене и оне им васпитно не могу служити као узор па ма како биле узорне и ваљане. Под утицајем материјалистичког духа ми видимо да мушкарци најчешће студирају реалну групу наука, математичкоприродну. Женскиње, пак, претежно духовну групу. Ова друга је група за васпитање важнија од оне прве. Познато је да је женскиња понајчешће врло вредна и да може добро да научи. из ове групе све оно што претставља знање и умење. Оне науче стран језик добро. Али оно што је у овој групи од нарочитог васпитног значаја то је тек оно чему се помоћу тога знања може приступити, а то су текстови теориске, етичке, естетске или религиозне садржине. Ове текстове није довољно само разумети и превести већ је потребно њихов духовни значај доживети и тај доживљај свесно схватити. Шта би било од једне лирске песме коју бисмо разумели али не бисмо били у стању да њен естетски з-начај доживимо и схватимо? Све ово тражи ванредно проширено лично образовање не само литерарно већ и фклософско. Наставник је услед тога принуђен да и после свршених универзитетских студија стално и даље ради на свом општем и стручном образовању. По нашем мишљењу не би било лако у нашој средњој школи пронаћи наставницу која је достигла неопходно потребни ниво и литерарног и философског васпитања. Али и када би тај случај био врло чест, ипак наставнице из горе поменутих разлога не могу доћи у обзир као васпитачи мушке омладине у светосавасој школи. Потребно је пробудити код мушке омладине интересовање за духовну групу наука. То је нарочито задатак Универзитета. Просветни гласник бр. 11 2