Prosvetni glasnik
604
Просветни гласник
На Универзитету наставник мора стећи потребну основицу за свој даљи рад. На Универзитету се светосавски дух мора јасно испољити и го нарочито на катедри српске историје, српске књижевности, на богословском факултету и на отсеку философскопедагошком. Одатле тај дух мора да зрачи до у најудаљеније српске крајеве. Свакоме Србину мора бити јасно шта значи српска нација, шта њега везује за ту нацију и какзе он дужности има према нацији. Само тада ћемо ми имати не само српску нацију него свесну српску нацију- Ми се можемо поносити својим светосавским духом. Он нам указује на најбољи пут кроз живот који српски народ никада више не сме да напусти. Тај се пут може успешно идеолошки оправдати и од сваког напада одбранити. Он је реалан, јер је тесно условљен народним животом. Југословенској школи није био потребан наставник прожег светосавским духом и оспособљен да успешно изврши свој наставнички задатак у средњој школи. Зато он у тој школи н.ије имао услова да се у томе духу потпуно формира. Ова школа је то систематски ометала. Средњошколски наставник је био оптерећен великим бројем часова, изнад законског максимума, а прк томе још огромним бројем ученика. Иако би успео да се какотако спреми за своје часове, он никада није могао да испуни своју васпитачку дужност у погледу на број ученика. Али поред ове тешкоће која већ сама изазива код савесног наставника незадовољство са својим васпитачким радом долазе још многобројне друге дужности које му потпуно одузимају не само слободно време за лично усавршавање већ и потребио време за припрему за рад у школи. Од наставника се тражило да, када нема часова, стражари по ходницњма, замењује отсутне наставнике из ма кога предмета, да проверава оправданост отсуствовања ученика похађањем њихових домова, да прима у одређене часове родитеље и обавештава их о успеху њихове деце, иако се родитељи о томе успеху у одређеним роковима, када се тај успех утврди, писмено обавештавају. Сем тога наставник је дужан да води ученике на излет, у цркву, у биоскоп, у позориште. Поред тога он присуствује разним седницама и води читаву администрацију: исписује ђачке књижице, уписнице, сведочанства, израђује статистике, води записнике итд. На овај начин његова васпитачка, наставничка дужност је потиснута разним другим дужно-