Prosvetni glasnik

Правни положај српског сељака и занатлиЈе у средшем веку

носе у производима свог заната за господара, Из повеља види се да је подела рада по занимањима врло позната по селима у то доба. Често се спомињу рибари (њихова је дужност да доносе рибу манастиру), ловци (читаво „ловачко село" у епоменутој повељи г. 1363), пчелари (у оно време били су мед и восак од великог значаја јер су замењивали шећер и сва средства осветлења). Израдом платна и рубља бавили су се ткачи и читава села постељштака (за постељско рубље). Било је и шаваца за израду свита и кожуха, и цангара (обућара), клобучара седлара и уздара по селима. Спомињу се и читава села ковача и златара. Вероватно је да и називи села као Штитари, Тулари, Седлари потсећају на старинске занате по селима. Често се спомињу зидци (зидари) који исто теже земљу и раде неке тежачке послове за манастир. Чак и зидаркси „протомајстор" налази се у зависном положају од манастира. IV. Власи и пастири. Између Срба остала су и у средњем веку доста велика насеља романизованих Влаха. Они се издвајају и као етнички елеменат и као засебна социјална група. Као примитивни еточари-пастири они воде полу-номадски живот, прелазећи лети у планине, а силазећи пред зиму у долине- Држава тежи да и ове слободне пастире стегне и да их потчинн велепо-. седницима. Већ у основним манастирсхим хрисовуљама садржи се „закон Влахом" који одређује њихове обавезе и права. У почетку били су сви Вла-си непосредно потчињени владару, али .већ Немања поклања Хиландару два влашка „судства" и забрањује тим манастирским Власима да „бегају од великог жупана". Влашко судство или катун није обично село, него сточарско насеље које се креће по планини у широким границама. Катун носи обично име свог поглавара — „судије", „кнеза", који има право да Власима суди у мањим споровима, док веће расправља игуман. Дужности су Влаха лакше него Србаља-меропаша и сокалника. Влах није тежак, он не обрађује земљу за властелинство, њега не терете данци у новцу и у натури. Главна је његова дужност — лична служба. Власи се деле у војнике и ћелаторе. Војници служе војску као лака коњица, и као помоћни одреди стрелаца, међутим емропси готово никад нису, ишли у, војску. ЋелатоЈ)и