Prosvetni glasnik

Недостаци нашег уметничког прегалаштва

97

жбеног простора бившег Београдског сајмишта, положај који је, по неком фаталном закону као и због несхватљиве аверзије наших бивших управних фактора према води, морао, иако крај реке, бити лишен њеног присуства. Зар река није за сваког посетиоца у истој мери пријатан догађај као и откриће каквог лепог павиљона; зар на њеним обалама посетиоци неће с истинским узбуђењем посматрати и осећати лепу панораму престонице; зар њено тихо и благо отицање неће имати умирујућег дејства на духовна и телесна стања човека, тј. уливати му ону радост која ће га носити у знане и незиане даљине и пространства, у свет фантастичних снова и реалистичких могућности? Наши преци, тј. неимари српске средњевековне културе. умели су да приме и правилно примене многа материјална и морална добра и техничка искуства својих просвећенијих савременика. Они су знали да је сваки образац, свака идеја и сваки уметнички облик, тесно везан за материју к зависан од њене природе. Стога није тешко увидети да је српска средњовековна уметност само тако могла да даде полета свом управо динамичном стваралаштву и да постигне правилну обраду многих пластичних и техничких реализација. Угледајући се на наше старе и вредне претходнике, који се у свом раду, ради постизања сретнијих солуција, нису устручавали да свесрдно усвоје многе позитивне вредности, како минулих културних епоха тако и својих даровитих савременика, и наше модерно стваралаштво би могло и морало да освежава оригиналност свог духа, својих идеја, и да корегира и поткрепљује своје често младе и несигурне покушаје поузданим резултатима старијих цивилизација и моћнијих традиција. Нарочито данас, кад спољни изглед нашег дома као и унутрашњи уређај његовог простора показују јасно одступање од здравих и конструктивних принципа и метода рада, тј. од закона сваком разумљивих и облика сваком милих — од неизмерног је значаја супротставити се свом снагом сваком изопачавању техничког духа као и немилосрдном скрнављењу пластичких линија и форми. Ако се за времена не стане на пут томе злу, ако се не одупремо с успехом свим кобним заблудама и странпутицама погрешног делања и рђавог стварања, онда ћемо добру човека и лепој уметности нанети најсвирепију неправду.