Prosvetni glasnik

Проблеми наше средње школе

367

прилике да прелази овај минимум што више, и у избору предмета (слободно-изабрани и додати предмети) и у обухвату самих предмета. Неке књиге су већ означавале важно од мање важног, тиме што су прво означавале нормалним, а друго ситним словима. То је ипак био само покушај и почетак. Ако би минимум градива био тачно означен за све школе подједнако, онда би било много мање жалби у нашим школама, пошто постоји неки минимум који мора да достигне сваки ученик у сваком предмету, и који ( је једнак за целу државу. Што је преко њега то је различито, а минимум је свуда једнак, онако како мора да да једнак минимум и основна школа свуДа, било у најповољнијим приликама у граду, било у најнеповољнијим забаченим брдским крајевима. Захтев једнаког минимума знања није захтев униформисања целокупне школе, баш напротив: минимум знања нека буде заједнички, све друго нека додају у највећој могућој мери школске и ваншколске прилике, при томе можемо да препустимо нешто и самој школи живота. Како поштујемо онога, који све могуће ствари из најразличитијих страна живота познаје, тако морамо сажаљевати онога, који је положио све испите, можда чак са врло добрим уопехом, а ипак је у већини предмета права незналица. Али зар га нисте видели сами, да нема ни појма о грађи просте реченице одмах пошто је напустио школу, да као судија не зна да реши своме сину, ученику трећег разреда, једну обичну једначину, да је као филолог потпуно заборавио рад парног котла и иема ни мало интереса за радиофонију, сем што окреће дугме на радио апарату; да инжињер давно већ нема у сећању ни историјске ни литерарне прегледе итд. И зашто све то? Зар је заиста школа толико непотребна да смем чак и у „модерно доба" да морам да заборавим све што сам учио у школи? Погледајмо најпре чињенице: Ученик заборави кроз године чак и најбитније ствари из онога што је научио у школи. Зашто? Зато што није добио свог личног односа; ако би га ствар заиста интересовала разумео би је, присвојио и никада више не би је заборавио, бар не потпуно. Даље и зато, што нема никакве прилике да би градиво више пута поновио. Ако захтевам, да морамо поновити све градиво садање средње школе, исто је као да треба све изнова прећи, а не само поновити у потсетнику. Иоп ти11:а зесЗ ши!1;ит је старо, али увек мало цењено правило. Гледајмо само